Bezoek uit Nederland

6 mei 2018 - Malakal, Soedan

Eind april kregen we bezoek, een team van EO metterdaad kwam bij ons in Renk om opnames te maken voor uitzendingen over Zuid Soedan. Ze zijn ook bij andere organisaties geweest.

Sarah uit Juba, Victor , Christiaan van EO Metterdaad en MI

4 jaar geleden was er ook een team van EO metterdaad, Deze uitzendingen kun je terugvinden op  mijn blog onder 'video’s’.  Zie ook: http://zuidsoedan.reislogger.nl/zuid-soedan-ogen.115165

Christiaan, de cameraman kende ik nog van de vorige keer, erg gezellig en bijzonder om elkaar weer te treffen!

Ook dit keer mocht ik mee om hen rond te leiden. Het is toch een vak apart hoor,  programma’s maken, maar mooi om weer mee te mogen maken en ook weer mee te kunnen werken aan de uitzending vanuit Renk. Ik ben benieuwd wat het eindresultaat zal zijn.  In juli/augustus wordt het uitgezonden.

Probleem

Ik werk nog steeds als vervanger in de verloskunde kliniek wat goed gaat en heb gedurende 2 weken ook mijn andere collega kunnen vervangen. We hadden een groot probleem, want sinds begin april is de grens tussen Zuid Soedan en het noorden, ‘ Sudan’  gesloten om redenen die ik hier niet kan en mag benoemen.

Op meerdere gebieden heeft dit effect, de prijzen in de markt stijgen nog meer, omdat veel werd aangevoerd vanuit Sudan, mensen kunnen hun familie in Sudan niet meer bezoeken. Veel kinderen van onze medewerkers wonen bij families in Sudan.

Het heeft echter ook een flinke impact op de kliniek aan de grens, want de mensen uit de kampen net over de grens mogen deze grens niet meer over voor medische hulp. Ook andersom heeft het grote gevolgen want patienten die we anders richting Sudan verwezen voor een ziekenhuisopname en behandeling worden ook niet meer doorgelaten. We stuurden ook regelmatig zwangere vrouwen door die een keizersnede nodig hebben want hier in Renk is/was daar geen mogelijkheid voor.

Een wonder

In zulke tijden sta je volledig machteloos en heb je een wonder nodig en we hebben gebeden om bescherming voor deze vrouwen dat er geen keizersnedes nodig zouden zijn en dat er uit deze nare maatregel van het sluiten van de grens een positieve wending zou komen in het pril opgestarte gezondheidssysteem in Renk.

Tot nu toe zijn er geen keizersnedes nodig geweest, terwijl in de maanden hiervoor regelmatig vrouwen doorverwezen zijn, God heeft onze gebeden verhoord en ook is er na inmenging van WHO een oplossing gekomen, de vrouwen kunnen nu hier in Renk een keizersnede ondergaan.  Ik zal niet in details treden, maar zoiets gaat over heel veel schijven, maar er is een oplossing!!! Soms werkt het zo dat als iedereen met de rug tegen de muur staat er van hogerhand ingegrepen wordt!  Wat een opluchting, want wat te doen als er een keizersnede nodig is en je kunt nergens heen, Thank God zijn we daarvoor gespaard gebleven.

Verder gaat alles zijn gangetje kun je wel zeggen. Op de markt waar ik regelmatig wat salade en fruit koop zeggen sommige mensen, ‘ hey, you came back again, you disappeared last year……’.  Net als op de Voorstraat in Harlingen daar zien ze me nu ook even een paar maanden niet. ;-)

Tot een volgende keer!

1. Wiemie:
    Hoi Mirjam
    Blij dat het allemaal goed gegaan is en heel spannend voor de hulpverlening!
    Hoor nog wel wanneer de uitzendingen zijn en Metty praat mij vaak even bij,wel fijn!dinsdag gaan we even naar Harlingen!
    Tot kiek en lieve groeten van mij!
  2. Frans en Joke Faber:
    Dank voor je verhaal ☺mooie foto,s heel vee!l liefs van ons Frans en Joke
  3. Jacqueline:
    6 mei 2018
    Wat mooi dat er toch weer oplossingen komen, maar wat een zorgen voor jullie!! Fijn om straks de uitzending te kunnen zien.
    Goede tijd gewenst verder, hou vol!

Liefs en groeten, Jacqueline
  4. Guus:
    9 mei 2018
    Hey Mirjam, wat bijzonder dat de programmamakers van Metterdaad weer in Renk waren en wat leuk dat jij (BNNer, haha) weer een bijdrage kon leveren. Ik ben zeer benieuwd naar de opnames!
    Ik ga zo even naar de Voorstraat voor wat groeten en fruit, het weer is de laatste dagen fantastisch! De stille straten maken plaats voor wat gezelligheid, de bomen en bloemen geven de Lente kleur.
    Dank voor je stukje informatie, helaas worden wij hier niet zo op de hoogte gehouden wat betreft de ontwikkelingen in Sudan maar vond (via google) toch een mooi bericht die ik als 'hart onder de riem' met jullie wil delen ;)) https://www.kerknet.be/kerknet-redactie/nieuws/oecumenische-delegatie-bezoekt-zuid-sudan
    De wonderen zijn de wereld niet uit, we hebben ze nodig om door te gaan. Liefs Guus
  5. Agnes:
    10 mei 2018
    wat ben je daar (ook) op je plaats!
    en.......
    over een maand nemen we je weer over.
  6. Carla:
    22 mei 2018
    Hoi Mirjam, wat leuk om via de link onze reis weer tegen te komen, die foto heb ik hier uitvergroot op mijn kast staan, ik zie hem regelmatig staan en denk met weemoed terug daaraan.
    Ik ben benieuwd hoe de nieuwe uitzending wordt, heb jij daar ook een rol in?
    Wat mooi om te lezen dat jullie zo gezegend worden... Houd Hem dicht aan het hart! Hij is voor en achter en naast je!! hug Carla