I do not believe my own eyes!

23 april 2018 - Malakal, Soedan

Deze uitspraak heb ik vaak gehoord in de eerste dagen dat ik terug was.

Alleen op kantoor in Renk was bekend gemaakt dat ik terug zou komen, dus toen ik de kliniek instapte was de verbazing en verwondering groot. Huh, is het echt waar, droom ik niet, ik geloof mijn eigen ogen niet! Ik heb genoeg knuffels gehad voor de rest van het jaar en heb weer een warm welkom gehad in Renk, zowel letterlijk als figuurlijk, want wat is het hier heet, zelfs de locals klagen erover en zeggen ‘ the sun is too hot today’ . De regen komt vast eerder dit jaar, want de temperatuur piekt al enorm, regelmatig tot 44 graden en misschien wel hoger, met een luchtvochtigheid rond de 9 %.

net geboren!

Mijn eerste 2 weken heb ik waargenomen voor mijn collega bij de afdeling verloskunde. Wat is dat enorm uitgebreid, zeker als ik het vergelijk met 2014, nu 4 jaar geleden. Er werkte toen 1 verloskundige met een  assistente in een zeer kleine ruimte, achter een scherm werd onderzoek gedaan en ook de 1e bevalling vond daar toen plaats, waar ik getuige van mocht zijn. ( zie http://zuidsoedan.reislogger.nl/dag-gouden-randje.102470 )

Daarna kwam er extra ruimte in een tent en nu staan er inmiddels 2 gebouwen waar de hele verloskunde in werkzaam is. Een aparte ruimte voor de opnames, een verloskamer met 2 verlosbedden, een onderzoeksruimte, een registratie- en consultatie plek. Tevens een ruimte voor post-natale zorg met 8 bedden. De moeders en baby’s blijven 24 uur bij ons en worden dan ontslagen als alles goed is.

Er werken nu 6 vroedvrouwen en 7 assistent vroedvrouwen en 1 verpleegkundige! De klniek is 24 uur per dag open er is pre-natale zorg en dagelijks worden er nieuwe levens op de wereld geholpen. Per maand rond de 80 bevallingen.

Nu ben ik niet heel erg thuis in de verloskunde, maar leer hier ook weer van en heb me wat meer kunnen verdiepen in de gang van zaken. Er was me gevraagd om een nieuw rapportage systeem te introduceren wat toch altijd veel tijd kost, om het iedereen duidelijk te maken, maar we hebben een goede start gemaakt.

Wat een schatten die vroedvrouwen, leuk om ook eens zo met hun gewerkt te hebben.

Een bevalling, het blijft een wonder en zo bijzonder dat het meestal ook goed gaat. We brachten een keer een moeder even naar huis na ontslag. Het raakte me toen ik haar aankeek en zag dat ze zo trots was op haar kindje en graag naar huis wilde. Thuis aangekomen kwamen er een paar kinderen naar buiten rennen die enorm blij waren hun moeder weer te zien. Maar wat een zwaar leven voor deze vrouwen met zulke beperkte middelen en in deze omstandigheden een gezin groot te brengen. Geen kraamzorg thuis na de bevalling, maar weer aan de slag in het gezin.

En aan de andere kant, wat fijn dat we dit kunnen doen in Renk, goede zorg bieden tijdens de zwangerschap en de bevallingen !

Waarschijnlijk zal ik de komende weken in de nutrition afdeling mee gaan werken, want die is enorm uitgebreid. Later meer daarover.

Het gaat goed met me, het is soms wat onwerkelijk voor mezelf dat ik hier weer ben, het lijkt of ik niet ben weggeweest terwijl er in de afgelopen 9 maanden thuis ook het nodige is gedaan en gebeurd. Bijzonder, maar ook mooi dat ik hier weer even mee kan werken.

Groeten uit Renk en tot een volgende keer.

Mirjam

1. Marian:
    24 april 2018
    Wat fijn , dat je zo verwelkomt werd . Veel succes daar .
    Liefs
  2. Andrea Venema:
    24 april 2018
    wat mooi wat van jou te lezen gods zegen
  3. Guus:
    24 april 2018
    Succes daar en fijn dat we elkaar inmiddels even gesproken hebben xx
  4. Frans en Joke Faber:
    24 april 2018
    mooi van senioren in de laatste fase naar geboorte van nieuw leven. keep up the good work; dikke knuffels van ons
  5. Helga de Jong:
    24 april 2018
    Wat een verschil met toen je er voor het eerst kwam. Dus het gaat naar omstandigheden vrij goed. Geen oorlog in de buurt. Je bent weer helemaal happy zie ik. Een goede beslissing om weer terug te gaan. Sterkte en veel liefs
  6. Jacqueline:
    24 april 2018
    Goed om te horen hoe het je vergaat. We hoeven ons geen zorgen te maken, geloof ik :). Heel veel zegen voor jou en de mensen om je heen. Liefs!
  7. Tineke Loonstra:
    25 april 2018
    Dat is een hele overgang, van oud naar zo jong.
    Fijn dat je zo'n warm welkom hebt gehad.
    Ik zou zeggen, werk ze en genieten.
    Groetjes Tineke
  8. Cobie:
    Wat mooi Mirjam. Groetjes van Cobie Mulder. Liefs. XX
  9. Tetty Heininga:
    25 april 2018
    Fijn om te horen dat er inmiddels zoveel in positieve zin veranderd is. Een hele vooruitgang als ik dat zo hoor. Mooi dat je zo verwelkomd bent. Dat zal je goed doen. Groetjes, Tetty
  10. Jolanda de Groot:
    26 april 2018
    Dag Mirjam,
    las net je mail via Dirry en was doorgestuurd naar het gehele team. Ik hoop dat je inmiddels wat gewend bent. En je hulp kunnen ze goed gebruiken lees ik. Geniet van het werk wat je daar doet. En wat ook jouw ding is!! Leek mij vroeger ook zo fantastisch om dat te mogen doen. Ik blijf je volgen hoor. Tot over een tijdje!!. Groetjes, Jolanda
  11. Agnes:
    27 april 2018
    In je element!! beide partijen gelukkig met deze oplossing.
    mooier kan het niet. Geniet er maar van en maak dat de vaardigheid van de mensen daar kan ontwikkelen en groeien naar minder afhankelijkheid. hard-werk en hart-genieten! Agnes.
  12. Mambu en Anneke:
    28 april 2018
    Welcome back in Africa!

Tuurlijk is iedereen blij als zo'n meelevende en harde werker als jij weer even komt meehelpen! Gezegende tijd toegewenst! big hug Mambu en Anneke
  13. Anneke Faber Siderius:
    28 april 2018
    Hallo Mirjam,
    Wat leuk om even wat van je lezen. Geniet van het werk en de tijd daar. Ik kijk uit naar je volgend verslag.
    Groetjes, Anneke Faber.
  14. Carla:
    30 april 2018
    dag lieve Mirjam, en nu naast het je weer helemaal thuis voelen het verdriet van verlies van 2 collega's wat zal dat ingeslagen zijn als een bom, ik bid voor jullie dat je rust en veiligheid mag ervaren. Hoorde ook dat Christiaan en Victor bij jullie zijn nu, hoop dat je goede dagen met hen hebt. Denk met heel veel warmte terug aan onze Metterdaad dagen in '14
    dikke knuf!