Niet voor niks

13 juni 2017 - Malakal, Soedan

Niet voor niks

De vorige keer schreef ik dat er nog veel mensen zijn die nog niet terug durven te komen naar hun woonplaats en vandaag is weer gebleken dat dit niet voor niks is dat die angst er nog is.

Natuurlijk zijn er altijd geruchten dat er weer wat staat te gebeuren maar gister probeerde de oppositie het land weer binnen te komen en begonnen er weer gevechten niet ver bij ons uit de buurt. Vrouwen en kinderen kwamen vanuit die plek naar Renk om veiligheid te zoeken in Renk, dat doen ze niet voor niks. We konden vanuit de verte de geluiden horen die gelukkig niet lang aanhielden dit keer.

We weten niet hoe dit verder zal gaan lopen en ik kan niet in details treden op deze blog, maar duidelijk is dat de rust die er leek te zijn in en rondom Renk schijn is geweest, achter de schermen zijn er dus weer plannen gemaakt om aan te vallen. Wanneer houdt het nu toch eens op!!!!!

Medair neemt geen risico’s en heeft meer informatie over de hele situatie dan ik hier kan vermelden. Omdat we met te veel mensen waren op de basis in Renk is besloten dat er vandaag 4 mensen naar Juba worden gevlogen en  dat is ook niet voor niks, het zijn voorzorgsmaatregelen die ik goed kan begrijpen. Het aantal op de basis moet minder dan 10 zijn zodat als er echt een evacuatie moet plaatsvinden dat iedereen in 1 vlucht past en ook dat is niet voor niks!

Vandaag kwam de MAF een vracht brengen met plumpynut voor de voedingsprogramma’s en kon ons dus mee terugnemen richting Juba, ik schrijf deze blog tijdens de vlucht vanuit de lucht om m’n hoofd wat te legen.

We zijn dus vrij onverwacht vertrokken, om half 9 werd het besluit meegedeeld en waren alle voorbereidingen al getroffen vanuit Juba en om half 12 vertrokken we richting airstrip. Gisteravond was ik al enigszins hierop voorbereid en had al gepakt, dus vanochtend verder gepakt en zoveel mogelijk werk meegenomen om af te kunnen maken in Juba.

Weer heel wat emoties door elkaar heen, het ergste is dat ik geen afscheid heb kunnen nemen van de medewerkers in de klinieken, ik had nog 1 week voor de boeg en nog een flinke ToDo lijst die ik niet af kan maken maar over moet dragen. Wel even slikken dus vanochtend en wat tranen gelaten die bij mij altijd makkelijk komen…… maar dat is ook niet voor niks :-)

Het is een goede tijd geweest in Renk, ik ben blij en dankbaar dat ik nog heb mee mogen werken aan de uitbreiding van het programma in Renk en weet dat ook dat allemaal niet voor niks is geweest.

We gaan zo landen, de vlucht van 3 uren is nog nooit zo snel gegaan, in de lucht kun je altijd goed nadenken en tot jezelf komen.

Ik ga stoppen en wens jullie allemaal het beste en tot gauw ziens in Harlingen of elders in Nederland.

Laten we bidden dat de situatie in en om Renk en in heel Zuid Soedan niet weer uit de hand zal lopen en dat er aan de wederopbouw gedacht kan gaan worden.

1. Mambu en Anneke:
    Lieve Mirjam,

We hadden al een vermoeden.....het bleef zo stil....

we bidden voor je; en voor het hele team en voor Soedan!....je laatste week voorlopig in Afrika.....goede reis naar Nederland en je weet het....de deur staat waag wijd op in Monrovia voor je

big hug je Afrikaanse broer en zus
  2. Agnes:
    13 juni 2017
    dan wordt je weggaan toch weer een andere kleur....
    onmacht versus vertrouwen..... en die je voedt wordt groter....
    een oud verhaal. we treffen elkaar weer op muur of pier of bij Appie! ik kijk naar je uit! liefs en goede reis, Agnes.
  3. Guus:
    13 juni 2017
    Wat heftig en jammer toch dat het nu weer zo moet gaan, we blijven hopen, geloven en bidden dat het ooit beter zal gaan!
    Een goede tijd nog in Juba en een veilige thuisreis Mirjam.
    Tot gauw en dikke knuf xx
  4. Berdine:
    Beste Mirjam,
    Wat n heel ander afscheid dan de vorige keer!
    Hoop dat je ook dit kunt verwerken.
    Behouden thuiskomst.
    Liefs,
    Berdine.
  5. Tetty Heininga:
    14 juni 2017
    Lieve Mirjam, wat een andere wereld! Hier is vrede, voedsel, kinderen fietsen met elkaar naar het zwembad, gaan naar school en als we medische hulp nodig hebben, dan is het er "gewoon'
    Onbegrijpelijk dat de gevechten daar opnieuw starten, en de eigen bevolking er opnieuw de dupe van is. Moeilijk om je vrienden en bekenden dan weer achter te laten. Heel veel sterkte! Knuffel van ons.
  6. Ineke de Jong:
    14 juni 2017
    Mirjam, wat een prachtig werk heb jij kunnen verzetten en wat komt daar nu abrupt een stop aan door de situatie in Sudan. Het is niet voor niets dat jij hier hebt geholpen, je hebt ingezet met volle overgave en liefde. Dat is waardevol.

We blijven hopen en vertrouwen op vrede!!

Lieve groeten Ineke
  7. Carla:
    14 juni 2017
    ach wat zal dat zwaar geweest zijn voor jou en de medewerkers. Ik wens je heel veel liefde en Gods zorgende handen om je heen, dat je kunt loslaten en vertrouwen. Groot respect voor alles wat je weer gedaan hebt. Een hele goede terugreis en dat de zomer je mag aansterken en tot rust laten komen. Liefs Carla
  8. Dirk en Hannie:
    14 juni 2017
    lieve Mirjam, wat een domper op het laatste stuk van jouw missie. God dank dat je op tijd moest vertrekken. Hij zorgt voor je en je mede arbeiders. We wensen je nog een goede week toe en hopen je gauw weer in Harlingen/Makkum te ontmoeten. We hopen dat je dan echt mag uitrusten. ( van 16/6 tot 27/6 zijn we op Terschelling, twee diensten en een Bijbelavond). hartelijke groet van Hannie en Dirk
  9. Bep van der wijngaard:
    16 juni 2017
    lieve mirjam Je hebt weer meer dan je steentje bijgedragen jammer dat alle zo snel moest gaan en dat je niet echt afscheid kon nemen maar ook dat is niet voor niks ,voor de veiligheid van iedereen welkom thuis lieverd kus bep
  10. Wiemie:
    16 juni 2017
    Hoi Mirjam
    Wat akelig voor je dat je zo snel moest vertrekken en geen afscheid kon nemen,nog erger voor al die mensen die op de vlucht zijn!
    En ik weet zeker dat ze, jou kennende,dat ze je niet zullen vergeten!Veel sterkte ,een goeie reis terug en tot gauw!
    Liefs,Wiemie
  11. Anja Schilder:
    17 juni 2017
    Dag mirjam, fijn dat je weer terug bent, maar ooo wat lijkt me dit lastig allemaal. zo snel en abrubt vertrekken. sterkte om alles weer een plek te geven Mirjam, neem de tijd. Gods zegen!
  12. Gea:
    4 juli 2017
    Lieve Mirjam,
    Nooit leuk om zo abrupt te moeten vertrekken, je kan het heel goed verwoorden, of ik erbij ben. Welkom weer in Nederland, sterkte bij het verwerken, Gods zegen. Liefs Gea