Renk

7 maart 2017 - Malakal, Soedan

Hallo allemaal,

Nou, ik ben er weer, of ik niet weggeweest ben, wat bijzonder is het toch allemaal weer. Na een goede reis ben ik weer veilig aangekomen in Renk op donderdagochtend 2 maart en ben nu pas 5 dagen aan het werk, maar er is alweer zoveel gebeurd.

Al hamdililaj!!!

Iedereen is enorm blij me weer te zien, ze geloofden hun ogen niet toen ik ineens weer in de klinieken verscheen. Natuurlijk was het wel verteld voordat ik kwam maar toch, toen stond ik daar weer in levende lijve, gejoel, gehuil, gelach en iedereen kwam me omhelzen, allemaal tegelijk leek het wel. Een goed weerzien dus en al veel bijgepraat met deze en gene. Ze hebben me enorm gemist en vertelden me dat ze veel gebeden hebben dat ik terug zou komen. Bijzonder hoe het allemaal gegaan is nu.

Direct aan de slag gegaan en de draad weer opgepakt. Er zijn wel een aantal veranderingen in het werk sinds september vorig jaar, maar deze zijn allemaal ten goede, echt fijn om dat te zien.

Tja, waarom ben ik hier nu?

De informatie die ik thuis had gekregen was dat een andere organisatie die hier ook een aantal klinieken runt zich terug gaat trekken. Ze hebben dat inmiddels al gedaan in 2 klinieken in de buurt van Renk ( helaas hadden ze het op zeer korte termijn aangekondigd en zijn die per 28 februari gesloten). Dit betekent dat die patientenstroom nu allemaal richting onze kliniek in Abayok komt wat al gebeurt sinds 1 maart.  Een overvolle wachtkamer dus met te weinig personeel.

Mijn collega’s hadden al geadverteerd voor meer medewerkers en daar zijn enorm veel reacties op gekomen. Mijn eerste taak is om dit alles te selecteren en sollicitatie gesprekken te houden zodat er zo spoedig mogelijk meer mankracht is in de kliniek. Ik ben daar inmiddels al druk mee bezig.

Ook is er al gestart met de bouw van extra shelters in de kliniek om de uitbreiding aan te kunnen. Er zal het een en ander verhuisd moeten worden als dat klaar is.

Daarnaast doe ik weer dezelfde werkzaamheden in beide klinieken als voorheen, dit ter opvang van verlof van een collega en later als hij terug is gaan we het samen doen.

De Abayok kliniek heeft de komende tijd zowiezo meer ondersteuning nodig en daar zal ik me dus voornamelijk op gaan richten.

Voor wat betreft de hongersnood waar we in Nederland van hoorden kan ik zeggen dat dit niet het geval is in het gebied waar ik aan het werk ben, gelukkig maar!! In andere delen van het land is dit wel het geval. Wat er hier aan de hand is dat de schaarse producten die te koop zijn op de markt niet meer te betalen zijn voor de mensen omdat alles gewoon veel te duur is geworden. Dat is in mijn beleving even erg, er zijn enorm veel kinderen ernstig ondervoed doordat ze alleen maar 1 soort voeding binnenkrijgen wat hun maag wel vult maar wat ze dus niet voedt. De ondervoeding is groot in dit gebied, het nutrition programma is enorm gegroeid de laatste 6 maanden.

Al met al de komende 4 maanden genoeg te doen voor mij, ook veel vervanging, omdat er collega’s op verlof zullen gaan.

Het is een hele overgang, niet alleen wat betreft de temperatuur ( vandaag was het 42 graden, vochtigheid is 5%), maar ik zal ook weer 6 dagen in de week volop aan het werk zijn, dat is wel weer even wennen. Gelukkig is er nu in elke slaapkamer airco geinstalleerd wat een betere nachtrust geeft. Ik voel me goed, heb er zin in en ga er wat moois van maken de komende maanden.

Liefde geeft veel energie moet ik zeggen en dat is wat ik hier enorm veel zie en ontvang!!!

Ik blijf de medewerkers en mensen hier enorm respecteren om hun doorzettingsvermogen en positiviteit ondanks de barre omstandigheden waarin ze verkeren en dat maakt dat ik helemaal niks te klagen heb en dankbaar ben voor m’n gezondheid en energie, een dak boven m’n hoofd en een bed om in te slapen.

Ik heb het werk gemist en geniet er weer van!

1. Joke en Frans:
    7 maart 2017
    Fijn om te lezen dat je er heel veel zin in hebt , van uit Harlingen groeten we je en al jou collega,s heel veel mooie momenten in jullie belangrijke werk! Liefs van ons
  2. Conijn Schouwstra J mini:
    7 maart 2017
    Prachtig ! Wat fijn dat je je hart kunt volgen en zulk fantastisch werk kunt doen met en voor die lieve mensen daar.
    Liefs uit middelburg
  3. Dorothy:
    7 maart 2017
    Fijn Mirjam dat je weer gezond en wel op je plek bent.
    Zet 'm op
    liefs
    Dorothy
  4. Ragnhild en Willem:
    7 maart 2017
    Fijn te horen dat je je daar weer op je plek bent en de mensen je gemist hebben! Heel veel succes daar . Je bent daar nodig! Weet dat we aan je denken !
    Lieve groet van ons
  5. Helga de Jong:
    7 maart 2017
    Fijn dat je goed bent aangekomen. Wat een mooie foto's!! Heel veel sterkte! Lieve groetjes Helga
  6. P&I:
    7 maart 2017
    Hoi Mirjam, zondag jl. in de gemeente al een tipje van de sluier opgelicht over het een en ander. Houden contact, in ons hart en met gebed. Stuur je snel een berichtje. Dikke tût van ons!!
  7. Agnes:
    7 maart 2017
    fijn dat je terug mocht, pas goed op hen en vergeet jezelf niet, in al die drukte waar je opeens weer ingekomen bent. werkse!! Agnes.
  8. Dirk en Hannie:
    7 maart 2017
    Subliem, Mirjam!!!!! het wordt weer geweldig geregiseerd en jij mag de uitstekende actrice zijn. Sterkte in de strijd. Hitte en vochtigheid zijn grote tegenspelers, maar jij zult overwinnen in ZIJN KRACHT!!we wensen je Gods onmisbare zegen. Dirk.
  9. Wiemie:
    Hoi Mirjam
    Wat mooi om te horen dat iedereen blij is om je weer te zien!je bent weer helemaal op je plek!
    Hoop dat het rustig blijft,zodat jullie je werk kunnen doen!
    Veel wijsheid en kracht!
    Lieve groeten van Wiemie
  10. J.bakker-sipkema:
    7 maart 2017
    Wat een gebedsverhoring van die mensen. Heel fijn dat je daar weer bent. Ik wens je veel strekte en Gods zegen toe met al je nedewerkers
  11. Bep van der wijngaard:
    7 maart 2017
    Wat fijn dat je al weer zo goed bent ingewerkt. Je hebt het erg druk . Pas goed op jezelf. We denken aan je wensen jou en het hele team veel sterkte en Gods zegen liefs bep
  12. Rona:
    Hoi lieve zus,
    Prachtig om te lezen en haast te voelen hoe dit werk je hart heeft en de liefde die je daarbij voelt
    Liefs en groetjes Rona
  13. Anja Schilder:
    7 maart 2017
    Dag Mirjam, wat een prachtig weerzien moet dat zijn, en wat heerlijk dat het een soort van thuiskomen is voor jou. We wensen jou veel zegen toe!
  14. Plony:
    8 maart 2017
    Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen, leuk om je te volgen! sterkte met de warmte en alle uitdagingen!
  15. Jacqueline:
    9 maart 2017
    Wat geweldig, Mirjam, dat je zo je plek daar hebt. Heel veel zegen. Fijn dat je er weer van kunt genieten en de energie hebt voor al het werk.
  16. Leny:
    9 maart 2017
    Hoi Mirjam, Wat leuk om je op deze wijze te volgen en fijn dat je je talenten zo kunt inzetten. God's zegen gewenst en groetjes.
  17. Dorothea:
    12 maart 2017
    De foto's spreken boekdelen Mirjam, hart en handen op dezelfde plek! Van harte God's zegen voor elke dag. Liefs, Dorothea
  18. Gea:
    14 maart 2017
    Wat fijn voor je Mirjam.... zo'n warm welkom!!! Je bent er ook echt op je plaats om je liefde uit te delen. Gods zegen !!!
  19. Hilda:
    29 maart 2017
    Fijn dat je veilig weer op je plek bent aangekomen.Ben reuze trots op jou en al je collega's.Ook heerlijk dat je zo warm werd verwelkomd.x