Rust in Renk

24 juni 2014 - Malakal, Soedan

Na een toch wel enigszins onrustige en hectische start bij  Medair, komt de situatie nu in meerdere opzichten wat tot rust. Er zijn tot nu toe geen heftige gevechten meer geweest rondom Renk.

* De stad begint gelukkig wat tot leven te komen, de markt wordt drukker en we zien meer mensen op straat lopen.

* Vandaag hebben we na het werk even gewandeld en thee gedronken op de markt.

* Ik begin m’n draai te vinden en krijg een goed overzicht van de werkzaamheden.

Conclusie:  volgens mij zit ik hier voorlopig wel op de goede plek!

Sinds 17 juni ben ik weer terug in Renk. Het werk is afwisselend en uitdagend in vele opzichten. Zo probeer ik me nu wat meer te verdiepen in de verschillende afdelingen van de klinieken om beter een beter  inzicht te krijgen in wie wat doet en hoe iedereen het doet. Binnenkort zijn we hier  met 3 health managers en zullen we een plan maken wie wat gaat doen, dan kunnen we gericht aan de slag met een aantal zaken.

Petje af voor alle locale medewerkers die ondanks de onveilige situatie van de afgelopen tijd, toch de klinieken open hebben gehouden en medische zorg zijn blijven bieden.

Ik kan al aardig wat namen onthouden van de medewerkers ( in beide klinieken werken in totaal 33 mensen), ook leer ik een beetje Arabisch. Gelukkig hebben we een vertaler, het is nog wennen en uitvogelen wat het beste werkt, maar stap voor stap gaat dat lukken. Haba Haba zeggen ze hier, het betekent stap voor stap.

Het lijkt me leuk jullie ook Haba Haba wat te vertellen over de verschillende programma’s die de klinieken hebben om zo een goed beeld te krijgen van de werkzaamheden van Medair in Renk.

Wordt dus vervolgd in een volgend verhaal.

Hartelijke groeten

1. Janke:
    24 juni 2014
    Heey Mirjam,
    Dank voor je verhalen, zo kunnen we een beetje meeleven. Ik blijf het ontzettend moedig van je vinden en ik vind het prachtig te lezen dat je je draai redelijk gevonden hebt. Heel wat anders dan bij ons werken ;-) en helemaal met die gezellige beestjes erbij, hahahahaha. Hoe groot zijn ze ? En van de hagedis heb ik geleerd: wees blij dat die in je kamer zit, dan is er geen groter beest (bv slang ;-) in je kamer.

Ga door sterke vrouw, je bent in mijn gedachten, lieve groet Janke
  2. Ineke Beverlo:
    25 juni 2014
    Hoi Mirjam, mooi om te lezen dat je Haba Haba ( stap voor stap) je weg weet te vinden. Ik vind het nog behoorlijk snel hoor, als je de situatie waarin jij verkeert meerekent. Lijkt me wel een heerlijk gevoel dat je nu, voor je gevoel, meer overzicht krijgt. Knap hoor: al die namen te kennen!!!!

hou je taai lieve Mirjam, de kaarsjes branden steeds weer voor je!!!
  3. Wendy van Amerongen:
    25 juni 2014
    Gaaf Mirjam, mooi verwoord en ik zie er ook naar uit steeds weer meer te horen. Super te lezen dat je zo je plekje hebt gevonden! Keep up the good work en ga met God.
  4. Lenie:
    26 juni 2014
    Een andere wereld, waarin jij je behoorlijk kan handhaven, lieve Mirjam. Mooi dat er mensen zijn die dat kunnen en doen.
    En ook fijn dat, zoals je schrijft, je op de goede plek zit.
    Gods zegen!
  5. Agnes:
    29 juni 2014
    mooi zo! dat moet ook! je bent daar niet voor niets heen gegaan!
    een wederzijds vertrouwen daar moet opgebouwd worden en daar zit veel van jou kracht! succes en ik blijf je volgen! Agnes.
  6. Dieuwer Blom:
    29 juni 2014
    Hoi Mirjam. Wat moet het met al die beestjes een heerlijk idee zijn om 's nachts in je tentje te kunnen slapen. Voor vannacht een rustige nacht. Voor je zelf en je omgeving. Groet, Dieuwer.