25 oktober 2014 - Malakal, Soedan

16 april 2014

Deze datum staat op een schoolbord in een klaslokaal van een momenteel  leegstaande school, waar we deze week 2 dagen gebruik van konden maken voor een training voor onze medewerkers van de klinieken.

16 april 2014, toen ik die datum zag drong het tot me door dat er op die dag voor het laatst kinderen in dat lokaal hebben gezeten voordat ze moesten vluchten voor de gevechten die er in april dit jaar uitbraken, waar zijn al die kinderen? We zien niet zoveel kinderen in de stad momenteel, de weinigen die er zijn krijgen gelukkig wel weer les in de school van de katholieke kerk.

Wat we wel zien en weten is dat er veel te veel kinderen ondervoed zijn, de kinderen in de kampen worden goed geholpen in de voedingsprogramma’s in de klinieken, maar na onderzoek is gebleken dat er in de gebieden rondom Renk veel ondervoede kinderen zijn. Een team van Medair is momenteel druk bezig om dit in kaart te brengen en hierop actie te ondernemen. De oproep van EO metterdaad is een oproep die ik hierbij zeker wil herhalen, hulp is hard nodig!

Deze week en volgende week geven we een ‘opfris’ training van 2 dagen aan onze medische assistenten en de medewerkers van de voedingsprogramma’s.  Stuk voor stuk enthousiaste leergierige mensen, wat treffen we het dat we zulke gemotiveerde collega’s hebben hier in Renk.

Ik ben nu weer 2 weken terug in Renk maar het lijkt alweer veel langer, er gebeurt zoveel, gewoon te veel om in het kort weer te geven in deze blog. Wat dat betreft kan ik wel een boek schrijven als ik later oud en grijs ben en verder niks meer te doen heb... :-)

De droge tijd komt eraan, je kunt het groen al zien verkleuren naar geel, straks is alles weer dor en droog, de oogst hier langs de weg is sumier, wat moeten al deze mensen straks eten? We bidden dagelijks voor verandering in het land en de overheid dat er rust, ‘ vrede’  gaat komen en dat al deze mensen weer terug kunnen naar hun eigen woonplaats en hun familie en vrienden weer zullen zien

1. Rona:
    26 oktober 2014
    Zegen mij op de weg die ik moet gaan
    Zegen mij op de plek waar ik zal staan
    Zegen mij in alles wat U van mij verlangt
    O God,zegen mij alle dagen lang!
  2. Metty:
    26 oktober 2014
    Fijn om weer wat van je te lezen.Hoorde gisteren van Wiemie dat je haar een mailtje had gestuurd.Wil je voor vandaag nog een mooie en korte overdenking,kijk dan de kapel van de EO op NPO 2 van vorige week zondag 19 okt.Jasper Klapwijk gaat daar voor en ik ken hem door zijn tijd op Curacao.
    Goede zondag en liefs.
  3. Anja Schilder:
    26 oktober 2014
    Dag Mirjam, het was goed om je te zien in Harlingen, maar nu ben je weer op de plaats die God je heeft gegeven. Het is een roerige en spannende tijd. En wat doen jullie ontzettend goed werk! En je gaat er zo ontspannen en goed mee om, prachtig om te zien en lezen. Veel zegen de komende tijd.