Afronding, Afscheid, Loslaten

28 augustus 2016 - Malakal, Soedan

Het is nu zondagochtend en ik zit nog na te genieten van gistermiddag, wat een bijzonder mooi afscheidsfeestje hebben ze me hier in Renk gegeven.

Knuffels

Er waren denk ik wel meer dan 80 medewerkers gekomen, veel speeches zoals dat hier gaat, maar echt mooie speeches recht uit het hart, heel bijzonder en ontroerend. Zoveel liefde en dankbaarheid wat fijn om zo afscheid te kunnen nemen.

Het werk heb ik goed af kunnen ronden doordat  mijn tijdelijke vervanger Anne hier al een paar weken is heb ik veel extra werk kunnen doen waar we anders niet echt aan toe komen.

Zij had vorig jaar ook voor me vervangen, dus ze was snel ingewerkt en daar komt nog bij dat het tussen ons goed klikt, we hebben ook veel lol gehad, zelfde aanpak van het werk en goed gevoel voor humor.

Zo heb ik met alle medewerkers een appraisal kunnen doen ( een beoordeling) en doelen opgeschreven voor het nieuwe contractjaar wat voor hun op 1 september gaat beginnen.

Het was echt fijn om met iedereen even 1 op 1 te kunnen praten. Bijna iedereen sprak zijn of haar dankbaarheid uit naar Medair, het feit dat we hier zijn en de bevolking helpen heeft zo’n grote impact op iedereen wat me zo ontroerde om te horen, want schreef ik de vorige keer niet zoiets van dat ik soms denk ‘wat doen we hier eigenlijk’, nou we doen hier heeeeeeel veeeeeeeel.

Deze opmerkingen van de medewerkers hebben me enorm bemoedigd. We hebben denk ik zelf lang niet altijd in de gaten wat we hier voor de bevolking betekenen, wat ook bleek uit de speeches van gisteren, vaak ook de kleine dingen waar je jezelf niet altijd van bewust bent die veel hebben betekend voor de mensen waar ik mee gewerkt heb.

Ook heb ik de vrijwilligers die ik begin juli getraind heb een paar keer op kunnen zoeken en na wat herhaling van de lesstof hebben ze een goede start gemaakt om kinderen in hun dorp te behandelen bij malaria, diarree en longontsteking. Obach neemt dit van me over en is hun supervisor, dat gaat helemaal goed komen.

Een goede afronding dus, wat maakt dat ik het werk nu los kan gaan laten.

Ik kreeg gister een certificaat van waardering wat hier gebruikelijk is,, waarop het volgende staat:

You have given us the gift of believing in our lives,
We will carry that with us forever.
Thank you for your inspiration, you legacy will live on in many lives you have touched!

Wat heb ik hier enorm veel meegemaakt de afgelopen jaren, wat een bijzonder sterke en moedige mensen waar ik mee samen mocht werken. Ik kan alleen maar dankbaar zijn voor deze ervaringen en neem alles mee in m’n hart en gedachten.

1. Metty:
    28 augustus 2016
    Wat een prachtige woorden op je certificaat en wij hier aan de overkant kijken er ook weer naar uit dat je weer bereikbaar bent voor ons.
    liefs en nog een paar goede dagen en safe flight.
  2. Dorothy:
    28 augustus 2016
    Wat een mooi en dankbaar schrijven Mirjam,geweldig!!!Heel veel sterkte met het afscheid nemen en een goede reis gewenst,
    Gods zegen!
    liefs
    Dorothy
  3. Jozua:
    28 augustus 2016
    Fijn om je bericht te lezen. Toch moeilijk om mensen achter te moeten laten en afscheid te nemen. Succes met de laatste afrondingen en tot snel!

Jozua
  4. Dirk en Hannie:
    28 augustus 2016
    Wat een stralende Mirjam,wat heerlijk om je zo te zien!!! En wat heb jij een geweldige inzet getoond bij je werk voor medair in zuid-soedan. Dwars door alle moeilijke persoonlijk omstandigheden heb je met zoveel liefde en bewogenheid je taak daar volbracht!! Wat een prachtmens ben jij!!!! Dat mag wel eens gezegd worden! We zien er naar uit jou weer te ontmoeten......!! Een goede reis en tot gauw
    Dirk en hannie
  5. Agnes:
    28 augustus 2016
    Als geven en nemen in balans is, ja......dan krijg je zulke mooie verhalen en foto's die laten voelen waar het om gaat.
    Lieve Mirjam, dankjewel voor deze mooie les, die we hebben kunnen leren van jou en je vrienden in Renk.
  6. Oebele de Haan:
    28 augustus 2016
    Hoi Mirjam, hartelijk dank voor je trouwe updates, je openheid en je werk, God zegend je en heel veel sterkte met reintegratie in Friesland!
    Hartelijke groet vanuit Peru, Oebele&Debora
  7. Carla:
    28 augustus 2016
    heel veel sterkte met het echte afscheid nemen...ze zullen je missen.
    dikke knuf!!
  8. Anja Schilder:
    28 augustus 2016
    Dag Mirjam, wat heb je veel meegemaakt en beleefd en wat laat je dan ook veel achter. Ik heb echt dipe respect voor jou en alle andere medewerkers van Medair en vergelijkbare organisaties. Dankbaar. Tot gauw!
  9. Berdine:
    29 augustus 2016
    Beste Mirjam, je laat een spoor van liefde na....
    nu terug naar je roots, waar je met open armen ontvangen zult worden.
    Goede reis en behouden aankomst.
    Rustig aan weer wennen.
    Liefs,
    Berdine.
  10. Hilda Eppinga-Hut:
    Hey Mirjam,
    Mooi verwoord. Zie uit naar je thuiskomst, en ben heel blij dat je het zo kon overdragen. Dat geeft zeker en goed gevoel. Ze zullen natuurlijk jouw persoonlijkheid missen. Je liet Jezus aan hen zien. Dat is iets wat niet onopgemerkt blijft. Maar je mag tegelijkertijd deze lieve mensen waaronder je collega's, opdragen aan de Heer, en dat blijft ook niet onopgemerkt. Tot gauw, liefs van Hilda
  11. Gea:
    Lieve Mirjam,
    Wat een prachtige foto's waar de liefde voor je medemens en werk uitspringt!!! Je bent een prachtmens! Jezus liefde heb je uitgedeeld en dat krijg je terug.
    Heel veel sterkte bij het afscheid nemen en acclimatiseren in Nederland.
    Lieve groetjes Gea.
  12. Nelly:
    31 augustus 2016
    Hallo Mirjam, prachtig wat je daar allemaal hebt kunnen doen. Ook mooie foto's van een vast ontroerend afscheid. Toch denk ik ook fijn dat je weer naar huis komt. Ik wens je dan ook een goede thuisreis toe en oant sjen!
    Groetjes, Nelly