Inspiratie

19 november 2014 - Malakal, Soedan

De overgebleven vrouwen van het Renk team!Soms heb je even geen inspiratie om een stukje te schrijven, maar wil je toch even wat van je laten horen.  Het feit dat ik geen inspiratie heb komt niet doordat er niks gebeurd, het tegenovergestelde is waar, er gebeurd heel veel. Misschien wel te veel om een compact stukje tekst van te maken. Het is druk, de sfeer is goed en we hebben tot nu toe niet hoeven vertrekken uit Renk vanwege de veiligheid, heel even leek het erop dat de gevechten weer zouden losbarsten, maar gelukkig is dat niet gebeurd.

De start van het werken in de Abayok kliniek verliep goed. Op het moment zijn we daar aan het verbouwen, omdat 2 shelters volledig ingestort waren na een fikse regenbui. Het stond al een poosje op instorten en dat gebeurde dus ook eind september. Er staan nu 2 gebouwtjes van leem met een zinken dak, wat steviger dus en dan nog 2 shelters van gras en hout. Het vordert gestaag, het is wat rommelig en niet iedereen heeft nu een vast plekje, maar over een paar weken hopen we dat het er weer tip top uit zal zien.

Het team is van een andere samenstelling dan in Wunthou, andere persoonlijkheden, andere sfeer, andere klik. Deze kliniek draait al 3 jaar, in tegenstelling tot die in Wunthou, die is in mei begonnen. Ik heb dus te maken met een team wat al gewend is aan bepaalde zaken en z’n eigen draai er aan heeft gegeven, bepaalde rollen en rangorders die zijn ontstaan in de loop der jaren, wat logisch is.

Dit geeft de nodige uitdagingen voor mij. Niet altijd even makkelijk, maar nu ik wat meer gewend ben aan alle ins en outs van het werken in een kliniek kan ik het wel hebben en ga ik de uitdaging aan en hoop een goede samenwerking tot stand te brengen wat tijd kost. Helaas ga ik 2 december al met verlof, maar probeer de belangrijkste zaken al te bespreken en op te pakken.

Ja, alweer met verlof, waar blijft de tijd? Dit keer blijf ik 2 weken in Nairobi en hoop daar lekker tot rust te komen, veel te gaan zwemmen en gewoon eens even niks doen, m’n hoofd leegmaken.

1. Guus:
    19 november 2014
    De ervaring en kennis reist met je mee en geeft je kracht. Je verlof is goed gepland en nodig voor nieuwe energie en ruimte in je hoofd... mmm lekker zwemmen, doe dat!
    O, a.s. zat organiseren de dames (gem. 80 jaaren zelfs 2 van ver in de 90;)) van het breicafé een Sinterklaas-Fair.
    In de courant staat; Een deel vd opbrengst komt ten goede aan de hulporg.Medair, waarvoor de Harlingse Mirjam Oving is uitgezonden naar Z-Soedan.' Leuk he! en ehh dank voor jouw bericht die is zoals je titel....Guus x, ik ga nu naar bed haha 23.38u (
  2. Berdine:
    23 november 2014
    Ha, beste Mirjam,
    Het neemt me na het lezen nog n half uur om te bedenken wat er allemaal achter jouw woorden schuilgaat.
    De hutjes en shelters waar je werkt......
    En alle mensen die daar gebruik van maken om hulp te geven of te ontvangen.......
    En wij, die ons hier druk maken over de komende feestmaand...
    Fijn dat jij er bent; jij maakt het verschil!
    Liefs,
    Berdine
  3. Agnes:
    24 november 2014
    de ene uitdaging volgt snel op de volgende! er is haast geen beeld van te vormen hoe je dat doet, met al je energie en liefde voor de mensen daar. ik sprak je moeder even en dan hebben we het er over en we vinden dat allebei steunend of zo. bewondering voor haar en voor jou!
    en ik heb een nieuwe oppas op Vlieland en hond Mazzel en ik hebben komend weekend onze vuurproef! leuke hond en een heel leuk huis met aan beide zijkanten een heerlijk uitzicht! en zachtjes zingt in mij =ik ben een mazzelkont, want ik heb een Mazzelhond= neuriend over de pier, bijna huppelend! lieve Mirjam, alle goeds voor jou en de mensen met wie je werkt. Agnes.