Plumpynut !!

24 augustus 2014 - Malakal, Soedan

Een poosje terug heb ik geschreven over 1 van de vroedvrouwen en ik zou ‘ haba haba’ iets vertellen over de verschillende programma’s in de klinieken. Dit keer het voedingsprogramma, het is gericht op kinderen van 6 maanden tot 5 jaar. Elk kind onder de 5 jaar wordt bij de registratie in de kliniek gecheckt op ondervoeding d.m.v. een muac, dit is een meting van de spiermassa om de bovenarm. Als deze waarde onder de 12,5 is dan is er sprake van ondervoeding, is het veel lager dan is er sprake van ernstige ondervoeding. Er wordt ook gekeken naar het gewicht en er zijn richtlijnen die dan gevolgd worden.

Broertje van Awadi, al even langer in het programma

Deze kinderen komen elke week met hun moeder of verzorger naar de kliniek en worden dan gewogen en de muac wordt gedaan. Bij een eerste bezoek, de opname, wordt er getest hoe de eetlust van het kind is en als die goed is dan krijgt de moeder een aantal zakjes plumpynut mee. Tijdens elk bezoek wordt het kind een poosje in de kliniek gehouden om de extra voeding te eten, dit om te zien of het kind inderdaad eet of niet.

Na een paar bezoeken moet er een verschil te zien zijn zowel zichtbaar aan het kind als in de metingen. Blijft het kind laag in gewicht dan kan er wat anders aan de hand zijn en wordt er onderzoek gedaan en een huisbezoek om de thuissituatie te beoordelen, soms zijn er andere kinderen thuis die de aanvullende voeding krijgen, of er zijn andere redenen. Een mooi programma, omdat je al snel resultaat ziet, in beide klinieken loopt dit programma goed.

In beide klinieken werkt een enthousiast team en zijn er dagelijks groepen ingedeeld, al veel kinderen hebben door dit programma een goede voedingstoestand gekregen en zijn daardoor minder kwetsbaar voor ziektes. Het is bijzonder mooi te zien dat een kind weer bolle wangen krijgt door de voeding!

De foto’s zeggen genoeg …….. ik heb er alleen g niet zoveel van hoe de kinderen eruit zien na een paar weken plumpynut, zal proberen het vast te leggen, ben nu een paar kinderen aan het volgen.

Deze week komt EO-metterdaad filmen in Renk, dus binnenkort kunnen jullie live beelden op tv zien van het werk wat Medair hier aan het doen is. De filmcrew logeert een week bij ons. Ik ben benieuwd, heb er zin in!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Helga de Jong:
    24 augustus 2014
    Wat voor godsdienst is er daar? Wat zien de kindjes er uit! Maar na een tijdje knappen ze op gelukkig! Dat geeft al aardig wat voldoening
  2. Marian:
    25 augustus 2014
    lieve Mirjam

Wat bijzonder dat jullie zo met die kleine kinderen zo snel resultaten kunnen boeken, en ook mooi dat jullie goeie begeleiding geven!

Ben ook benieuwd naar de live beelden.

Veel liefs en Gods zegen Marian
  3. J.bakker-sipkema:
    29 augustus 2014
    Wat al een mooi resultaat boeken jullie. Ik blijf voor jullie bidden om kracht en gezondheid dit te mogen doen.