Zuid Soedan, met andere ogen bekeken.

5 september 2014 - Malakal, Soedan

Super team + fotograaf Wendy achter de cameraAfgelopen week is er een filmcrew van de EO bij ons te gast geweest. Het was een bijzondere week, mooi om mee te maken wat er achter de schermen allemaal gebeurt voordat een programma als Metterdaad op tv komt. Ik mocht 3 dagen mee om het team rond te leiden in de klinieken en te vertellen over het werk. Tijdens deze 3 dagen heb ik het werk van Medair in Zuid Soedan met andere ogen bekeken.

Ik ben hier nu 4 maanden en ben tot nu toe druk bezig geweest om de taken die bij m’n functie horen goed op te pakken en uit te voeren. Bezig geweest met relaties aan te gaan met medewerkers, huisgenoten, teamgenoten, chauffeurs, de vrouwen die onze was doen, schoonmaken en koken en de bewakers. Af en toe amper de tijd genomen om alles goed door te laten dringen, waardoor je op de een of andere manier al ‘ gewend ‘ bent geraakt aan de situatie waarin je werkt en woont.

Emoties

Tijdens het werk maak je emotionele momenten mee, maar meestal ga je door met waar je mee bezig bent, de tranen zitten me soms achter de ogen, maar je gaat door en je kunt door, omdat je weet dat je voor veel vluchtelingen een verschil maakt met elkaar als team.

Het filmteam ging dieper in op de verhalen van de vluchtelingen en stelde vragen en maakte opmerkingen waardoor ik met andere ogen naar het werk kon kijken en daar ook echt even de tijd voor had. Dat heeft de nodige emoties losgemaakt, wat niet altijd gemakkelijk is, maar wat wel nodig is om dingen op een rijtje te zetten. Het heeft me bemoedigd dat ze geweest zijn en met zoveel zorg en liefde de opnames hebben gemaakt die nodig zijn om de kijkers duidelijk te maken dat Zuid Soedan in grote nood is en op de rand van een hongersnood staat, ook al is het niet meer het nieuws van de dag.

Op een rijtje

Als ik alles op  een rijtje zet, kom ik tot de conclusie dat ik een supermooie baan heb, als ik in de kliniek ben geniet ik van de mensen waar ik mee werk ( die zelf ook vluchteling zijn), ze staan er toch elke dag maar weer, 6 dagen in de week, wat een doorzettingsvermogen en enthousiasme, supertrots ben ik op ze!!! Stuk voor stuk, mooie mensen.

Hoop

Medair is hier om de vluchtelingen hoop te geven en ze te laten weten dat ze niet vergeten zijn. Het filmteam is hier nu geweest om te laten zien dat ook zij dit land en deze mensen niet vergeten zijn en het mogelijk willen maken meer hulp te kunnen bieden door het op tv te laten zien.

De medewerkers in de kliniek vertelden me dat het filmteam hoop en Joy heeft gebracht in het kamp en zo heb ik het ook ervaren. De cameraman wist heel wat ‘big smiles’ en schaterlachen los te krijgen bij de kinderen en ze roepen nu nog harder ‘ KHAWADZJAAAHH’  dan voorheen.

Bedankt Carla, Anneke, Christiaan en Wendy!

In Geloof & 'n Hoop Liefde zijn de uitzendingen op 18 september, 25 september, 2 oktober en 16 oktober (dus niet 9 oktober) rond 17.05 op NPO 2

In Metterdaad op zondag rond 10.05 op 21 september, 28 september, 5 oktober en 19 oktober.  ( NPO 2)

Voor Metterdaad op maandag rond 9.15 uur op 22 september, 29 september, 6 oktober en 20 oktober. ( NPO 2)

Op 20 en 27 september zijn er op radio 5 in de avond( tussen 21.00 en 22.00 uur) interviews met Wendy en mij te beluisteren in het programma Metterdaad.

Alvast een kijkje achter de schermen met prachtige foto’s van Wendy van Amerongen, onze Medair communicatie medewerker in Zuid Soedan.

1. Diana Gorter:
    5 september 2014
    Wat heb je het mooi verwoord!! Ik kijk met heel veel plezier en dankbaar terug op deze reis. Dankbaar voor wat jij daar brengt ook. Je bent een mooi mens. Liefs!
  2. Rona:
    Trots op mijn zus !!
    Liefs Rona
  3. Anneke Heinsius:
    5 september 2014
    Was geweldig om bij jullie te mogen filmen. Bijzondere dagen gehad, prachtige mensen ontmoet> en daar ben jij er 1 van. Onder de indruk van jullie toewijding en trouw!
  4. Carla van Weelie:
    5 september 2014
    Dag lieve Mirjam. Wat heb je bijzonder werk en dank je wel dat we een kijkje in jouw hart mochten nemen. Je bent een mooi mens van God en we hebben gezien hoe jij tot zegen kunt zijn. Nog even en dan heb je kort verlof. Heel veel plezier en een mooie tijd in Harlingen
  5. Christiaan van den Broeke:
    6 september 2014
    Ik vond het ook best uit te houden bij jullie daar...
  6. Berdine:
    Ha, beste Mirjam,
    Je helpt me om te relativeren!
    Kun je de tv uitzending hier in ned. bekijken
  7. Nelly:
    6 september 2014
    Wat kun jij mooi vertellen en wat indrukwekkend het werk dat je daar doet! Respect.
  8. Guus:
    6 september 2014
    Wat geweldig dat via de EO Medair meer in de media komt!
    Heftig maar ook goed dat je de ervaringen en emoties die je nu op zo'n bijzondere manier gedeeld hebt een plekje hebt kunnen geven en met andere ogen kunt bekijken.
    Gelukkig dat de omstandigheden, het leven in ZSoedan en jullie werk in het licht wordt gezet door de opnames. Ondanks dat het geen 'nieuws' meer is mogen we niet vergeten dat er nog zoveel nood en hulp in de wereld nodig is!
    Beelden zeggen zoveel meer dan woorden en laten we hopen dat jullie de hulp krijgen die zo nodig is!
    Lieve Mirjam, heel veel liefs, hoop en kracht voor jullie allemaal en een dikke knuffel uit Harlingen
  9. Metty:
    6 september 2014
    We kijken uit naar de uitzendingen,maar ook naar je komst in Fryslan.
    Raar dat je dan hier echt terug kan kijken via tv.
    Tot gauw lieverd. God bless you all.
  10. Wiemie:
    6 september 2014
    Mooi dat je werk doet waar je hart ligt
    En ook fijn dat er gefilmd is zodat wij in Nederland kunnen dat het echt verschil maakt dat jullie er zijn
    Lieve groeten van Wiemie
  11. Mambu en Anneke:
    7 september 2014
    Lieve Mirjam,
    Zou iemand het kunnen opnemen voor ons zodat we het samen met jou DV volgend jaar kunnen bekijken. We weten dat je op de juiste plaats bent maar juist nu heeft Liberia zulke mensen als jij ook zo hard nodig. Big hug Mambu en Anneke
  12. Dieuwer Blom:
    8 september 2014
    Hoi Mirjam. De data staan in mijn agenda. Ben heel benieuwd om je werkplek te zien. Hou je in je koffer een plekje vrij voor een zak luchtballonnen. Ik geef ze aan Ineke, die ga je vast ontmoeten. Groet, Dieuwer.
  13. Neeltsje:
    8 september 2014
    Mooi Mirjam, je doet heel goed werk en wat heb je toch ook een lieve warme uitstraling voor de medemens, maak niet uit voor wie, prachtig. Een hele goede reis ook naar Nederland waar je straks supertrots getuige mag zijn van het huwelijk van de nicht en haar aanstaande! Tot ziens op onze kringavond. Heb er super zin in. Tuut Neel
  14. J.bakker-sipkema:
    10 september 2014
    Hallo Mirjam
    Heel veel bewondering en doorzettingsvermogen heb ik voor je.

Gods onmisbare zegen toegewenst.

toegewenst.
  15. Ineke Beverlo:
    11 september 2014
    Hoi Mirjam, wat een mooi verhaal. Ik ga kijken naar jou en al die andere mooie mensen!! Goed hoor dat de EO aandacht besteedt aan jullie, maar ook dat ze met hart en ziel betrokken zijn met jullie werk. Getuige hun vraagstelling. Super vind ik dat!
    Lieve groet!!
  16. Frans en Joke:
    17 september 2014
    mooie foto's we wensen je een goede reis en fijne dagen in Harlingen.
    de motor even weer opladen, voor je prachtige werk in Soedan of waar ook ter wereld.
    liefs
    Joke
  17. Carolien:
    22 september 2014
    Heb de eerste aflevering gezien. Komt alles wat dichterbij als je ook de beelden ziet. Heb veel respect voor je dat je dit werk doet. Wens je alle zegen toe.

liefs Carolien