2015

1 januari 2015 - Malakal, Soedan

Inmiddels beland in 2015, even een berichtje met belevenissen van de afgelopen week.

De kerstdagen zijn goed geweest, 1e Kerstdag in de kerk was bijzonder, het zat stampvol, zelfs buiten zat alles vol waar maar plek was. De dienst was in het Arabisch, ondanks dat ik het niet kon verstaan voelde ik de eenheid in de dienst, de hoop en de verwachting van iedereen, hoop op vrede en rust en wederopbouw en vertrouwen op God.

Na de dienst met elkaar gekookt, uiteindelijk waren we met zo’n 20 mensen toen de maaltijd klaar was en er was genoeg voor iedereen en wat over was hebben we naar de buren in de omgeving gebracht.

2e Kerstdag op bezoek geweest bij een van onze bewakers, Jonah. Zijn vrouw is vorige maand bevallen van hun 3e kindje en hij had me uitgenodigd om langs te komen. Dus samen met 2 collega’s op pad.

Wat neem je hier meeneemt op kraambezoek is: 2 kilo suiker, zeep en een handdoek. De suiker is voor de extra bezoekers die ze krijgen, er wordt hier heel veel suiker in de thee gedaan ( halve kop suiker, de rest thee), de zeep voor de extra was die het kindje met zich meebrengt en de handdoek voor het kindje. Het was een bijzonder bezoekje, als een vrouw hier bevallen is woont ze bij haar moeder, waar ze minstens 2 jaar blijft wonen. De echtgenoot woont dus ergens anders en komt op bezoek.

Oudjaarsdag ben ik weer even in de kliniek in Wunthou geweest, ik heb ze gemist en zij mij, het was een goed weerzien. Ook ben ik even op bezoek gegaan bij Nino, het jongetje in de uitzending van EO Metterdaad over het voedingsprogramma, waarvan de moeder geinterviewd werd. Lange tijd ging het slecht met hem, hij wilde maar niet gaan eten, maar nu herken je hem niet meer, wat een verschil. Hij is echt gegroeid en ziet er goed uit. Zijn moeder straalde helemaal, zo blij dat het nu weer goed gaat met hem.

De jaarwisseling is heel rustig verlopen, geen ene knal gehoord hier!

Er wordt volop gewerkt aan een nieuw te starten voedingsprogramma in Jelhak, een plaats 2 uur rijden van hier en over een week ook nog een start in Gerger, een plaatsje in de richting van Wunthou. Dit wordt gedaan door iemand van het nutrition team vanuit Juba, ze heeft een training gegeven aan de nieuwe medewerkers die we hebben aangenomen voor dit programma en helpt met opstarten. Zij blijft hier nog een paar weken en dan komen die werkzaamheden voor ons erbij in het health team. Onderzoek heeft uitgewezen dat er in die omgeving nog veel ondervoede kinderen zijn.

Werk aan de winkel dus, morgen ga ik ook mee naar Jelhak om kennis te maken, ondertussen gaat het werk in de klinieken gewoon door.

Ik wens iedereen een goede start van dit Nieuwe Jaar toe,

Hartelijke groeten,

Mirjam

1. Berdine:
    Beste Mirjam,
    Dat je ook in 2015 dit mooie werk in veiligheid mag doen.
    Jij maakt de wereld een beetje mooier!
    Liefs,
    Berdine.
  2. Agnes:
    1 januari 2015
    Ik lees je verhaal vlak nadat ik je schreef, veel vragen zijn nu al beantwoordt, ook dat loopt dus paralel! Goede tijd en tot de volgende keer maar weer!! Lieve groet Agnes.
  3. Metty:
    1 januari 2015
    Wat bijzonder dat je me vanmorgen wakker belde.
    Goed om te horen dat alles rustig was en ook in 2015 hoeven wij niet bezorgd te zijn hoorden we gisteravond in de kerk.Soms vindt ik dat wel makkelijk gezegd,maar het is waar.Wees in geen ding bezorgt.Veel zegen van onze hemelse vader op jullie werk daar.
  4. Rona:
    2 januari 2015
    Weer genoeg inspiratie Mirjam en voor ons genoeg stof tot nadenken!
    Liefs Rona.
  5. Weltje Postma:
    2 januari 2015
    Mirjam, ik wens je een gezegend nieuwjaar, en dat jullie het geweldige werk wat jullie doen in goede gezondheid mogen voortzetten! Wat prachtig om te lezen dat het zo goed met het toen zo ondervoede kindje gaat! Een pareltje voor jullie in de strijd tegen ziekte en honger! Ik wens jullie heel veel pareltjes toe! Liefs Welly!
  6. Janke:
    11 januari 2015
    Hallo Mirjam, na een flinke poos weer ingelogd om al je verhalen te lezen. Je leeft echt in een totaal andere wereld, en zoals anderen ook al schreven, jij en je collega's maken het verschil voor veel van deze kinderen en mensen. Ik mail je ook nog even, hartelijke groet. Janke