Contrast

28 januari 2015 - Malakal, Soedan

Hoe langer ik hier ben, hoe meer het enorme contrast tussen Zuid Soedan en Nederland tot me doordringt. We leven en werken hier en dat maakt dat je op een bepaalde manier aan je omgeving went, maar als je zo nu en dan even goed stilstaat bij wat je om je heen ziet en wat er allemaal gebeurt, dan besef je hoe groot het contrast is!

Vorige week overleed er weer een kindje, ernstig ondervoed en doodziek. Het was een jongetje van 1 jaar, hij woog 5 kilo, zijn huid liet los door de ondervoeding en door de ziekte. Wat hij precies had, daar is moeilijk achter te komen, we hadden hem nog doorverwezen naar het militaire ziekenhuis hier in Renk, maar daar is hij niet aangekomen. Dan denk ik aan de, meestal, gezonde kinderen in Nederland van die leeftijd, met hun bolle toetjes en lekkere dikke beentjes en de schone ziekenhuizen die we hebben als ze ziek zijn.

Wat een nood hier en elke keer weer die angst als er dan toch weer geschoten wordt of als er gedreigd wordt met schieten. Vrouwen die met hun kinderen op de arm weer richting het noorden rennen. Groepen mensen die ‘s nachts richting de Nijl lopen omdat er verderop een markt in de brand gestoken is, ‘s nachts niet de grens over kunnen richting Sudan, dus dan maar richting het water, in de hoop over te kunnen steken,met gevaar op verdrinking. Huizen die half in elkaar hangen en uit elkaar vallen, omdat er al tijden niemand meer woont, verlaten wijken hier in onze omgeving.

We hebben ons een weekend schuil moeten houden in het kantoor omdat er toch weer gevechten waren uitgebroken. Zelfs dan ervaar ik het contrast, wij konden nog een tas inpakken en meenemen voor het geval dat, we konden onze matras voor een nachtje in het kantoor neerleggen en toch goed slapen, we konden een noodrantsoen eten en drinken in een auto laden om klaar te zijn om te vertrekken indien nodig. De mensen hier kunnen vaak niks meenemen en rennen voor hun leven.

Dan hoor je de schoten en denk je, hier wil ik NOOIT aan wennen om deze geluiden te horen. Wat een totaal ander leven hier en toch zie ik ‘hoop’ met name bij onze medewerkers. Ik zie motivatie om mee te werken aan het helpen van onze medemens. Hoop, motivatie en liefde in de manier waarop onze medewerkers met de patienten omgaan, gretig zijn om te leren en zichzelf te ontwikkelen. Dit motiveert mij ook elke keer weer, om hun zo goed mogelijk te ondersteunen en te begeleiden en te helpen zichzelf te ontwikkelen.

In beide klinieken krijgen onze medewerkers nu Engelse les van onze vertalers, super enthousiast en als ik weer in Wunthou kom wordt ik in het Engels begroet met een big smile en een big hug!!

‘Hoop’ in Jelhak, een zeer afgelegen plaats waar we nu een voedingsprogramma hebben, er zijn nu al meer dan 90 kinderen opgenomen, dit betekent dat ze elke week voor controle komen en de extra voeding mee krijgen. Ook hier dichtbij Renk hebben we nog een voedingsprogramma gestart, 1 x per week is er een mobiel team aan het werk.

In Renk hebben we een extra vaccinatie campagne gedaan om zo alle kinderen die niet in de kliniek komen te bereiken, want de laatste tijd zijn er toch weer gevallen van mazelen, een risicovolle ziekte hier vanwege de kwetsbaarheid van de kinderen.

Het werk is druk en veel en er zijn nogal wat veranderingen in de samenstelling van het team. Maar ik krijg motivatie en energie door onze medewerkers en door wat we hier kunnen doen. We hebben genoeg te eten, schoon drinkwater, ik heb een goed bed en ben gezond en voel me een gezegend mens! Wat wil je nog meer.

Al-hamdillallah (Thank God!)

1. Rona:
    28 januari 2015
    Als ik je reisverhaal lees,kan ik vaak eerst niet meteen reageren en nu je dit zo schrijft snap ik dit van mijn kant .
    Wij zien namelijk dat contrast niet meer hier in Nederland!
    Het team en jij doen daar heel goed werk en jij kunt ook de dingen zien die veranderen en waar aan gewerkt wordt!
    Liefs je trotse zus!
  2. Lenie:
    Hoi Mirjam,
    Een andere wereld, deze realiteit waar jullie in leven. Mensen constant op de vlucht. Bijzonder om te lezen dat jullie evenzo goed, met alles wat er op jullie netvlies komt, energiek en positief blijven om te helpen waar mogelijk. En ook nog te genieten van het enthousiasme wat jullie delen. Een zegen van boven! We wensen jou het allerbeste toe lieve en dappere Mirjam! Hartelijke Groeten vanuit een koud en nat Harlingen
  3. Ineke de Jong:
    28 januari 2015
    Wat verdrietig om te zien hoe het jongetje van 1 jaar eraan toe was. Helemaal niet wetend dat het loslaten van de huid ook nog eens een onderdeel van ondervoeding is.
    Ik ben heel trots op jou dat je je op deze wijze inzet voor je medemens.
    Bless you!
  4. Mambu en Anneke:
    28 januari 2015
    En jij leert Arabisch zo te lezen aan het eind van je bericht:)

Big hug

Mambu en Anneke
  5. Anja:
    28 januari 2015
    Tja, we kunnen er ons amper wat bij voorstellen, hoe het moet zijn om zo te leven. En wat je beschrijft dat je zelfs in die omstandigheden het contrast ervaart. Heb echt respect voor je. En ik ben blij dat er mensen zijn zoals jij, die zo hard werken en de Liefde van God op deze manier zichtbaar maken. Ik hoop en bid dat God een ommekeer geeft in dat land. Groeten Anja
  6. Diana Gorter:
    29 januari 2015
    Mooi verwoord Mirjam! Dikke knuf voor jou.
  7. Riet de Kloe:
    29 januari 2015
    Diep respect voor het werk wat je doet.

Hartelijke groet, Gods Zegen op je werk.

Liefs Jan &Riet de Kloe.
  8. Marian:
    lieve Mirjam

ik word stil van je verhaal...... wat een totaal andere wereld.....

Heel veel sterkte en Gods zegen

liefs Marian
  9. Ineke Beverlo:
    30 januari 2015
    Lieve Mirjam,

Met diep ontzag en respect je verhaal gelezen. Hoe jij je staande houdt is werkelijk fenomenaal.
    De liefde van God zit in ons allemaal, maar jij geeft er handen en voeten aan.
    Zondag a.s. zullen we tijdens de kerkdienst in De Batting in gebed bij jou en al jouw mensen zijn.
    Gods liefdevolle zegen over al jouw werk toegewenst!

Lieve groet, Ineke Beverlo.
  10. Nelly:
    2 februari 2015
    Lieve Mirjam, Wat een groot contrast met ons in Nederland en wat een goed werk wat je daar doet. Ik wens je veel sterkte toe. Respect! x Nelly
  11. Hilda Eppinga-Hut:
    3 februari 2015
    lieve Mirjam, dank voor je verhalen. Wat een andere wereld! En nog voel je je in een betere positie dan de vluchtelingen zelf. Maar op deze manier kun je wel tot zegen zijn voor de mensen om je heen. Jullie doen wat jullie kunnen, en zijn er voor 100%.Geweldig! Hier word ik blij van, er is hoop ook voor de vluchtelingen! Jullie laten zien dat de Heer hun niet is vergeten!