2016, nieuwe uitdagingen

6 januari 2016 - Malakal, Soedan

Het is tijd voor weer wat nieuws op de blog, inmiddels zijn we het Nieuwe Jaar begonnen en hebben 2015 achter ons gelaten. We hebben hier niet veel van Oud en Nieuw gemerkt, het was erg rustig , behalve de  blaffende honden en balkende ezels. Wat we wel hebben gedaan is een dankdienst gehouden op het dak, evenals op Kerstavond toen het volle maan was. Dit was bijzonder en zal altijd een hele mooie waardevolle herinnering voor me blijven.

Omdat 2 collega’s van mij op verlof zijn neem ik hun taken in het stabilisatie centrum en in de kliniek voor verloskunde over voor een paar weken,  ik heb het erg druk, maar het is een nieuwe uitdaging en ik leer ervan en maak ook weer veel mee, veel te veel om even in een blog te verwerken.

Bij terugkomst in Renk waren er 7 kinderen opgenomen in het stabilisatie centrum, wat in een grote tent zijn onderkomen heeft. Zieke ondervoede kinderen. Ik ben niet goed bekend met deze zorg, maar je bent nooit te oud om te leren ik wordt goed ondersteund en gecoached door onze health adviseur in Juba en begeleid 1 van onze medische assistenten bij de opnames en behandeling.

de tweeling

Zorgen om een tweeling die ondervoed geboren zijn, 9 dagen na de bevalling overleed de moeder en kwam de familie in de kliniek terecht. Agong en Ngor, een meisje en een jongetje die toen ik ze voor het eerst zag maar 1 kilo wogen, koorts hadden, het meisje had een opgezwollen hand en voet en het jongetje een huidinfectie. Intensive care kindjes naar onze normen. Heel tergend langzaam groeien ze een beetje, we geven ze speciale melk. Agong weegt nu 1,2 kg en Ngor 1,5, pfff elke keer spannend als we ze wegen. De nachten zijn erg koud op het moment dus het kost hun alle energie om op temperatuur te blijven en daardoor lukt het groeien maar niet. We passen nu de kangaroo care toe. Hun oma en tante zijn 24 uur per dag in de kliniek en moesten erg aan de kangaroo care wennen, wat giechelig en vreemd voor ze. Maar na heel wat demonstraties met een ballon en een lap stof en uitleg waarom het zo belangrijk is pakken ze het nu goed op.

Momenteel zijn er nog 5 kinderen opgenomen, er zijn een paar ontslagen en we hebben weer nieuwe opnames gehad en zo gaat het door. Op oudjaarsdag overleed een jongetje dat net de dag daarvoor opgenomen was. Onverwacht in de armen van zijn vader, wat een enorm verdriet.

De ouders kwamen van de andere kant van de Nijl waar in november de spanning opliep en gevechten zijn geweest. Het heeft me diep geraakt, dit kindje bleek al lange tijd ernstig ziek te zijn. Alles gaat dan heel snel, want het lichaam wordt dezelfde dag begraven. Het kindje wordt in doeken gewikkeld en voor ik het wist zat ik, zelf ook overrompeld , met een overleden kindje van net een jaar oud in m’n armen achter in de auto met een huilende vader en moeder. We hebben de ouders en het lichaam van hun zoontje naar de rivier gebracht waar ze met een bootje weer naar de overkant moesten om hun kindje te begraven. Je houdt je goed omdat je moet handelen, maar het hakt er flink in.

Ik kan wel een boek schrijven over de afgelopen 3 weken wat dat betreft, maar later meer, ook over m’n belevenissen in de kliniek voor verloskunde. We hebben nog een heel jaar voor de boeg, dus zo nu en dan ga ik weer wat schrijven.

Voor nu wil ik iedereen nog een goed, gezond en gezegend 2016 toewensen, maak er wat moois van dit jaar, dat ga ik ook doen!

1. Annet oving:
    6 januari 2016
    mooie blog Miriam, jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar, alle liefs. bijzonder werk mag jij doen. leuk om te lezen...
  2. Dirk en Hannie:
    hallo lieve Mirjam,
    fijn om weer van je te horen! het doet ons goed om op deze manier met je mee te leven. maar wat een heftige gebeurtenissen....de foto's van die 2 kleine babytje's bezorgt mij kippenvel en ik bid en hoop dat ze mogen blijven leven!!! het is zo mooi om te horen dat jij je daar op je plek voelt...maar alles wat je meemaakt is niet zo makkelijk! gelukkig mag je altijd rusten in Gods Vaderarmen, en zul je bij alles wat er zo flink inhakt,zoals je schrijft, zijn troost en kracht mogen ervaren!
    lieve Mirjam, wij bidden jou Gods nabijheid en zijn rijke zegen voor 2016 toe, liefs, Dirk en Hannie.
  3. Marian:
    lieve Mirjam
    Wat een aangrijpende dingen maak je mee zo in het begin van het nieuwe jaar!
    We wensen je Gods onmisbare zegen voor 2016!
    liefs Rinze en Marian
  4. Mambu en Anneke:
    Lieve Mirjam,

We hadden al zo'n vermoeden dat je het druk zou hebben:) het bleef zo stil op de mail...Gods Zegen in het nieuwe jaar en tot spoedig schrijfs. Big hug Mambu en Anneke Het is hier s'nachts ook zo koud het lijkt wel of het vriest in Monrovia:) zo eerst maar op zoek naar een deken.
  5. Ineke de Jong:
    Hoi Mirjam,

Bij het zien van het handje van een van de tweeling op denk ik jouw (blanke) hand moest ik denken aan een pad...zo teer en ingevallen. Wat mag jij betekenisvol werk doen! Ik bid jou zegen toe!

Lieve groeten, Ineke
  6. Helga de Jong:
    6 januari 2016
    Mirjam, een heel succesvol en gezond en waardevol 2016!! Ik volg je nog steeds op de voet. Ik wens je alle goeds toe en dat je dit nog heel lang kan doen. Dit werk is toch precies wat je wilde. Zo kan je tenmiste echt helpen!! Het allerbeste van Helga
  7. Roelie en Jan:
    Beste Mirjam,
    Wat een heftige en ontroerende gebeurtenissen. Prachtig dat jij dit belangrijke werk kan doen. We wensen je Gods zegen toe.
    Lieve groet, Roelie en Jan
  8. Dorothy:
    Hoi Mirjam,

heftig hoor om je verhaal te lezen,wens je heel veel sterkte en Gods bescherming [ook van je emoties want die kunnen er wel in hakken zoals je zei!]Gods zegen voor het nieuwe jaar vanuit een ijzig Winschoten
  9. Berdine:
    Lieve Mirjam,
    Op de eerste plaats:alle beste wensen voor jou. Voor je veiligheid, gezondheid, uithoudingsvermogen, stabiliteit....
    Na het lezen van je verhaal voel ik weer de dankbaarheid dat mijn kleinzoon van 2 pond nu een gezonde jongen van 7 is.
    Hoop op het wonder dat "jouw" kindjes het mogen redden.
    Alle liefs,
    Berdine
  10. Bep van der wijngaard:
    7 januari 2016
    Lieverd. Wat een ontroerend verhaal. Wat ben jij een rijke vrouw dat je zulke dingen mag doen en dat je het ook kunt. Je bent gezegend, dat je uitverkoren bent om zulk werk te doen. Ik kan me voorstellen ,indenken dat het soms heel zwaar is , Zeker als ik dat verhaal lees over dat overleden kindje, dat je er dan helemaal doorheen zit is logisch toch? Aan de andere kant maak je ook prachtige dingen mee en daar moet je dan de kracht en vreugde uit halen. Lieve Mirjam ik wens je veel liefde en kracht toe in 2016. Kus Bep
  11. Dorothea:
    Ha Mirjam,
    Wat maakt het toch alles uit waar je wiegje staat......àls je er al een hebt.....
    Geweldig wat je schrijft over die kangaroo care, beter kunnen die kleintjes niet warm gehouden worden en een hechting ontwikkelen. Mooi dat oma en tante het dan toch oppikken, lijkt me ook wel weer heel wat als zoiets totaal niet gebruikelijk is in je cultuur. Hopelijk mogen oma en tante het effect gaan meemaken! Voor jou een mooi 2016 gewenst. Gods nabijheid en kracht gewenst, fysiek, mentaal en emotioneel.
    Lieve groet, Dorothea
  12. Jacqueline:
    7 januari 2016
    Lieve schat!! Wat heb jij veel kracht nodig. Je bent een kanjer; maar je komt weer bovenaan op m'n gebedslijstje, want dat heb je wel nodig.
    Liefs Jacqueline
  13. Gea Kraft van ermel:
    12 januari 2016
    Wat heftig om zoiets mee te maken. Wat hebben we het hier in Nederland dan goed.
    Geweldig werk wat je doet Mirjam.
    Ik wens je een gezond en gezegend 2016 toe.
    Groetjes van Gea
  14. Gea:
    13 januari 2016
    Lieve Mirjam,
    Heftig allemaal,zou zo naar je toe willen komen om je te helpen bij de kindjes. Sterkte bij alle verdriet die je ziet en mee maakt. Je kan je liefde uitdelen en je hebt vee lom te geven. Lieve groet Gea.
  15. Hilda Eppinga-Hut:
    18 januari 2016
    hoi Mirjam, wat maak je veel mee zeg, niet altijd leuk, maar ik zie wel dat je bent waar God je wilt hebben. We staan biddend achter je.
  16. Andreavanderveer:
    30 januari 2016
    Hoy mirjam wat doe je toch mooi werk ik heb er echt bewondering voor hoor
    Wens je alle goeds toe .
    Lieve groetjes andrea