Even over andere grenzen kijken

3 februari 2016 - Malakal, Soedan

Alweer een rotatie achter de rug, wat is het enorm fijn dat we na 8 weken hier echt even weg kunnen om bij te tanken. Ik ben er geloof ik nog nooit zo aan toe geweest om bij te tanken als dit keer, wat een enorm drukke weken hebben we gehad. Als we dan de rapporten maken en op papier zetten wat we hebben kunnen doen, dan snap ik soms niet hoe we het allemaal voor elkaar hebben gekregen in die paar weken. Maar dat harde werken begint nu wel zijn tol te eisen, hoeveel kan een mens aan en waar liggen je grenzen. Veel sociaal leven hebben we hier niet echt en ook dat begin ik te merken, ik mis m’n familie, vrienden, m’n privacy, zwemmen en wandelen langs de haven en de dijk en gewoon het lekker thuis zijn.

Tijd voor verlof dus en over grenzen gesproken, dit keer ga ik 3 grenzen over richting Tanzania en vandaar met de boot naar Zanzibar, waar ik samen met een vriendin 2 heerlijke lange weken vakantie hoop te houden. Nou als er iets ‘klinkt als’ vakantie dan is het wel Zanzibar met z’n tropische witte stranden en de mooie blauwe oceaan, kamers die je kunt huren die pal aan of op het strand liggen, ooohhhhhh wat heerlijk!!

Als ik uit Renk vertrek tref ik mijn collega op de airstrip en dan neemt zij het stokje weer over voor wat betreft de verloskunde kliniek waar ik nog steeds vervang voor haar. We hebben heel gemotiveerde vroedvrouwen (inmiddels 6 fulltime), wat is dat toch een mooi beroep en wat spannend ook elke keer als er toch complicaties om de hoek komen. Hieronder de dagelijkse werkelijkheid voor zwangere vrouwen hier in Renk en omgeving.

Stel je voor: je bent acht maanden zwanger en krijgt een bloeding en pijn. Het is midden in de nacht en je kunt nergens heen, omdat het niet veilig is om op pad te gaan in de nacht. Als het bijna licht wordt, besluit je om naar de kliniek van Medair te gaan. Je hebt gehoord dat ze daar vroedvrouwen hebben die bevallingen doen.

Al je hoop is op de Medair-kliniek gevestigd. Maar het blijkt dat zij je ook niet verder kunnen helpen.  Er moet een keizersnede worden uitgevoerd. Ook moet je bloed toegediend krijgen. Wat Medair wel kan doen, is je met een auto naar de grens brengen. Dat is een uur rijden., Vanaf de grens moet je voor een paar honderd meter op een kar liggen die door een ezel getrokken wordt. Na de grens tussen  Zuid-Sudan en Sudan, komt een stukje wat ook wel niemandsland genoemd, mag  Medair niet verder rijden. Bij de Sudaneze grens aangekomen,  moet je bij de immigratiedienst langs. Vervolgens kun je verder met een taxi naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis. Dat is nog weer een uur rijden.

1 van de vele ezelkarren

Dit is de dagelijkse werkelijkheid in het gebied waar Medair werkt. Gelukkig kunnen we veel vrouwen goed helpen bij de bevallingen, maar zodra er complicaties zijn, wordt het een ander verhaal.  Sommige complicaties kun je van te voren inschatten en vervolgens de moeders vervroegd doorverwijzen. Helaas zijn veel complicaties veel minder goed te voorspellen.  Ik zou een hele pagina vol kunnen schrijven over bevallingen en wat we zoal tegenkomen.

Medair heeft momenteel een particuliere donor die ons financieel ondersteunt om het vervoer en de ingreep voor deze vrouwen te bekostigen. Het kost allemaal geld. Bij de grens houdt onze bemoeienis niet op. We moeten daar Zuid-Sudanese ponden omwisselen naar Sudanese ponden (met een ongunstige wisselkoers). Ook gaat er een vroedvrouw van Medair mee naar het ziekenhuis ter begeleiding van de moeder.

Het is in en in triest dat dit nodig is in een stad waar een compleet ziekenhuis staat met een nieuwe verloskundige kliniek. Een kliniek die met een goede opknapbeurt en het juiste personeel weer functioneel zou zijn. Wanneer komt er een eind aan deze ellende?

De tweeling waar ik in m’n vorige blog over schreef heeft eindelijk de groei te pakken en ze zijn niet meer ziek geweest. Laatst kreeg ik een big smile van Ngor, het jongetje. Nou daar smelt je toch helemaal van, dat maakt je dag weer helemaal goed. Ze wegen nu  2,2 kilo en 1,7 kilo, Ngor gaat aan kop, maar Agong vecht dapper mee en groeit nu ook.

de tweeling, 20 dagen oud             de tweeling, nu dik 2 maanden

Ik ga regelmatig even op visite bij de oma en tante die nog steeds in het stabilisatie centrum zijn en soms zijn hun 2 broertjes er ook, we hebben veel plezier met elkaar en ik drink soms een bakje zeer bijzondere, aparte koffie met ze, verstaan doen we elkaar niet altijd maar dat doet er niet toe, we begrijpen elkaar ook zonder woorden. En als Obach er is om te vertalen hebben we goede gesprekken met elkaar.

Nu eerst tijd voor vakantie, nog 5 dagen en het is zover dan vertrek ik uit Renk:

Zanzibar here we come!

1. Rona:
    Lieve Mirjam,
    Hoe gevoelig liggen al deze situaties,zowel voor jouw persoonlijk maar ook als je kijkt naar wat jullie allemaal al hebben bereikt en wat het aan energie kost ,maar het resultaat is zichtbaar!!
    Heel veel sterkte nog de dagen tot aan je verlof!!
  2. Carolien:
    Beste Mirjam,
    Vind het mooi hoe je over je werk schrijft. Heel intensief hoor. Ik wens je een hele fijne vakantie toe, geniet ervan. Ook daarna weer een goede tijd.
  3. Marian:
    3 februari 2016
    lieve Mirjam had je net een mailtje gestuurd!
    Wat een prachtige jongetjes en wat een grote ogen!
    Gelukkig dat ze het gered hebben!
    Maar idd wat een toestanden daar, als je dan ziet wat wij hier allemaal hebben......
    Geniet van je vakantie, lekker zwemmen en zonnen...en vooral goed uitrusten!
    liefs Marian
  4. Marian:
    Lieve mirjam ,

Wat fijn dat jullie met elkaar zo veel mensen konden helpen . Wat is er toch veel ellende in de wereld waar wij in ons Nederland de voorstellingen nauwelijks kunnen maken . Ik wens jou een hele fijne vakantie en lekker genieten samen met je vriendin .
    Groetjes marian
  5. Metty:
    4 februari 2016
    Lieve Mirjam.Goed om weer wat van je te lezen .
    Een fijne vakantie en de groeten aan Guusje.
    Mocht je het strand van Harlingen even willen zien en je hebt bereik,ga dan naar de uitzending Hij is een zij, van dinsdag
    2 februari op 3.Zie je het Zilt ook weer een s even.Liefs Metty
  6. Dorothy:
    Lieve Mirjam,

Een hele goede en fijne vakantie toegewenst,rust maar lekker uit!groeten uit het koude Oldambt!
  7. Joke van der vliet:
    Hallo Mirjam,

Ik wens je een hele fijne vakantie. Je hebt het verdiend. Ik blijf het geweldig vinden wat jij allemaal aan werk verzet daar. Nu maar lekker even tot jezelf komen tijdens je vakantie.
    Groeten van Joke
  8. Dirk en Hannie:
    hoi lieve Mirjam,
    fijn om weer wat van je te horen! en dat je aan een vakantie toe bent, nou dat snappen we best.....wat een heftige verhalen, maar ook prachtig nieuws over de tweeling die weer groeien en niet meer ziek zijn geweest en wat zien ze er nu goed uit!!! we hebben veel respect en waardering voor jou werk en denken vaak aan je.....we hopen dat je even weer lekker kunt bijtanken in Zanzibar,geniet er van en laat je maar eens lekker verwennen!!!
    groetjes, dikke knuffel, Dirk en Hannie
  9. Hilda Eppinga-Hut:
    5 februari 2016
    Tjonge, niet voor te stellen, wat een verschil met Nederland, waar je dan eigenlijk in de watten gelegd wordt als zwangere/moeder, waar je altijd snel hulp kan krijgen, zelfs als er erge complicaties zijn.
    Fijn dat je zo deel hebt aan de hulp bij het nieuwe leven! Heel mooi denk ik. Geniet van je vakantie! Knuffel van mij
  10. Hermien:
    5 februari 2016
    Lieve Mirjam,
    Onvoorstelbaar allemaal voor ons, wat hebben we hier toch veel om dankbaar voor te zijn. Veel goede moed nog voor de laatste dagen daar en een heerlijke vakantie toegewenst!
    Lieve groet,
    Hermien
  11. Neeltje:
    6 februari 2016
    Lieve Mirjam,

Wat schrijf je lekker beeldend, het is net of zit ik naast je. Het raakt je diep he, al dat leed en die onmacht. Heel veel sterkte meis en straks lekker aan het strand banjeren. We zien uit naar je verlof naar Nederland :)
    Liefs Neeltsje
  12. Helga de Jong:
    6 februari 2016
    Een heel fijn verblijf toegewenst in Zanzibar!!! Je hebt het nu echt verdiend. Ook je verhaal in de Harlinger Courant is heel goed overgekomen. Het is goed om de mensen over jouw situatie te laten lezen. Wanneer heb je weer verlof naar Nederland??
    Veel liefs Helga
  13. R Vink:
    7 februari 2016
    Hoi Mirjam,
    Enorm veel beleefd en goed dat je even afstand kunt nemen nu. Gods nabijheid toegewenst in alles wat jij en jullie doen!
    groeten
  14. Gea:
    8 februari 2016
    Lieve Mirjam,
    Kan me helemaal voorstellen dat je aan vakantie toe bent! wat een werk heb je verzet! Petje af voor je! Geniet van je welverdiende vakantie, rust zee, zon en vrienden.
    Liefs Gea
  15. Plony:
    7 maart 2016
    Bedankt voor je treffende verhalen. Zo krijgen we een beetje een idee hoe het dagelijks werk van jullie er echt uitziet, diep respect voor jullie en voor deze vrouwen!