Even rust

14 december 2015 - Malakal, Soedan

Het is even stil geweest op de blog, maar hier ben ik weer even zo tegen het einde van het jaar. De afgelopen weken heb ik lekker gewerkt en hebben we veel op kunnen pakken als team. De plannen zijn er altijd wel, maar het uitvoeren is de uitdaging en als het dan lukt en loopt dan is dat super! Ook heb ik 2 weken verlof gehad en ben ik weer een jaartje ouder geworden, wat ik dit jaar in Oeganda heb gevierd bij een ex-collega/vriendin van Medair, Phina die in Kampala woont en werkt.

Het is rustig gebleven in Renk, alhoewel schijn bedriegt, want ten zuiden van ons zijn er hergroeperingen gaande van legertroepen en dat kan van alles betekenen, maar laten we van het positieve uitgaan. Ik gun het land rust en vrede en wederopbouw, wanneer gaat dat komen??

Ondertussen gaat alles gewoon door, zijn er weer veel bevallingen geweest in de kliniek, een aantal ernstig ondervoede kinderen zijn opgenomen geweest met goed resultaat wat ook erg bemoedigend is. Het wash team heeft een start gemaakt met het verstrekken van emmers met een filter om te stimuleren dat mensen schoon drinkwater gebruiken dit team werkt samen met de community van het Abayok kamp om goede latrines te maken, we hopen dat we het effect hiervan op den duur gaan merken in de ziektebeelden die we veel zien in de kliniek ten gevolge van vies drinkwater en weinig hygiëne.

Ook is er een caregroep team bezig die zich richt op voorlichting over gezondheid en hygiëne, dit werkt met vrijwilligers. Er wordt maandelijks een nieuwe boodschap uitgelegd aan een aantal vaste vrijwilligers, zij verspreiden deze boodschap weer aan een groep moeders in een community, deze moeders geven de boodschap weer door aan een aantal buurvrouwen en zo verspreid het nieuws zich. Mooie manier van werken en het Werkt! Duidelijke krachtige voorlichting welke dan ook in de kliniek diezelfde maand wordt gegeven met name in de wachtkamer. We zijn nu bezig met de sollicitatieprocedures om daar de juiste mensen voor aan te stellen in de kliniek. Zo zijn we steeds bezig om de zorg te verbeteren en uit te breiden en de teams krachtiger te maken.

De kerstdagen staan weer voor de deur, wat is er ontzettend veel gebeurd het afgelopen jaar. Dit jaar vier ik de Kerst nog een keer in Renk, maar volgend jaar hoop ik weer thuis te zijn bij mijn familie. Het is altijd een bijzondere tijd wat dat betreft en dat besef je toch meer als je ver van huis bent.

Maar de boodschap van Kerst is overal hetzelfde, Jezus kwam naar deze aarde om licht te brengen in de duisternis van deze wereld. Al meer dan 2000 jaar geleden en bijzonder is het dat dit elk jaar over de hele wereld zo intens gevierd/herdacht wordt.  25 December, de enige dag in het jaar dat alle wapens in de wereld ook even neergelegd worden om te herdenken dat Jezus geboren is.

Jesaja 9 vers 5: Want een Kind is ons geboren, een Zoon werd ons gegeven en de heerschappij zal op zijn schouders rusten. Dit zullen zijn koninklijke titels zijn: Wonderbare Raadgever, Machtige God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

Mattheus 1 vers 23: …….En men zal het kind Immanuel noemen, dat betekent: “God is met ons.”

Ik wens jullie allemaal de vrede van God toe, vrede die ons menselijk verstand te boven gaat, vrede die we zo nodig hebben in ons leven, in ons hart.

Fijne feestdagen en tot volgend jaar.

1. Helga de Jong:
    14 december 2015
    Een hele goede Kerst gewenst! Fijn dat het goed met je gaat! Wij waren net 2 weken in Noord India op vakantie. Fantastisch land met fijne mensen. Veel liefs van ons
  2. Bep van der wijngaard:
    14 december 2015
    Lieve Mirjam Wat een mooi verhaal wat doen jullie veel om het voor de mensen draaglijk te maken. ik hoop dat ook daar de waarde van het evangelie gebracht wordt Ik wens jullie allen een gezegende kerst toe en veel geluk en weinig oorlog in 2016
  3. Leonie:
    Hoi Mirjam,
    goed om weer wat te lezen, van waar je daar mee bezig bent. Wij willen jou en de mensen daar ook gezegende kerstdagen wensen en zijn Licht in de duisternis van alle ellende daar. We bidden voor je en het werk wat je mag doen
  4. Marian:
    lieve Mirjam

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en Gods zegen voor je nieuwe levensjaar!
    idd een eind van huis met Kerst, maar in Christus zijn we allemaal met elkaar verbonden!!

Gezegende dagen gewenst
    liefs Rinze en Marian
  5. Wazila:
    15 december 2015
    Hoi Mirjam
    Happy Birthday !! En een fijne kerst van ons allemaal !
    wij bidden voor jou en je collegas en het werk wat jullie samen doen. Groetjes wazila
  6. Andreavanderveer:
    Fijne

feestdagen ,mirjam
    Mooi verhaal t.is toch wel spannend daar
    Mooi verhaal en wat doe je prachtig werk ☺ groetjes jelte andrea
  7. Hermien:
    Lieve Mirjam,
    Wat een veelbewogen jaar voor je, maar wat prachtig dat je dit werk kan en mag doen! Ook voor jou hele fijne feestdagen en veel sterkte toegewenst in alle moeilijke situaties!
    Hartelijke groet,
    Hermien
  8. Agnes:
    18 december 2015
    En dat je wens van 'in elk geval een dag vrede' ook gaat gebeuren!
    We doen hier kerst met het weer van pasen, rare wereld!
    Dat het jou en jullie daar goed mag gaan, Liefs Agnes.en groeten van pier en muur!
  9. Krijn en Coby:
    19 december 2015
    Lieve Mirjam, Eindelijk laten we iets horen, bijzonder om te lezen wat je doet/kan doen en je positieve inzet in Soedan. Respect hoor. De kerstboodschap: Immanuël, God met ons, met jou, met de mensen in Soedan, hoop op vrede.
    Lieve groeten van Krijn en Coby
  10. Guus:
    19 december 2015
    Alle goeds en veel zegeningen voor het Nieuwe Jaar!
    Liefs, Guus xx
  11. Hillegonde Kalfsbeek:
    20 december 2015
    Lieve Mirjam,

Hartverwarmend om te lezen hoe je zo van waarde kunt zijn voor de mensen in Soedan. Van harte Goeds toegewenst de komende tijd!!
    Gezegende Kerstdagen!
  12. Dirk en Hannie:
    20 december 2015
    hartelijk dank, Mirjam, voor dit bericht en voor je lieve kaart. Gods zegen voor de komende tijd en we kunnen niet wachte tot april!!
    Bedankt voor jouw lieve wensen en geniet van Kerst, hoewel dat heel anders zal zijn, daar waar de temperatuur iets hoger is dan bij ons. Nogmaals veel zegen voor jullie allemaal, hele team!
  13. Jeannette:
    21 december 2015
    Lieve skat,wij wensen jou vanuit Harlingen hele fijne kerstdagen toe met alle lieve mensen daar om je heen,en voor het nieuwe jaar alle goeds in goede gezondheid. Veel liefs en een dikke tuut van ons, Chris en Jeannette.
  14. Dorothea:
    24 december 2015
    Lieve Mirjam,
    Dankjewel voor je update, prachtig om te lezen!
    Fijne en gezellige kerstdagen gewenst en voor het nieuwe jaar die onbegrijpelijke vrede en voor elke dag toegewenst.