Bestemming bereikt!

18 mei 2014 - Malakal, Soedan

“Te Plak”  zeggen ze dan en zo voelt het ook wel een beetje. Na een vlucht van dik 2 uur ( wat me meeviel) konden we gister landen op de landingsbaan een half uurtje buiten Renk, dat is ook alles wat er is, verder helemaal niks. De stad is momenteel erg rustig, veel mensen zijn gevlucht, er is wel weer een markt gestart, maar minder vol als anders. Zelf heb ik nog geen vergelijkingsmateriaal, maar op mij komt de stad als erg leeg en uitgestorven over. Er staan een paar gebouwen van steen en verder omheiningen van riet of zink met daarachter tukuls, ronde huisjes van leem en riet. Het is stil, af en toe hoor je een hond blaffen en net hoorde ik een ezel, ook die schijnen er normaal gesproken ook meer te zijn net als geiten.

Het is een ruim huis met een plat dak, er zijn 4 slaapkamers met een grote woonkamer en een gedeelte waar je aan tafel kunt zitten. Buiten is een keuken, het is allemaal prima in orde hier, ik kan niet anders zeggen dan dat er goed voor ons gezorgd wordt en wat betreft het eten, lunch en avondeten is als bij ons warm eten, rijst, pasta en dat soort dingen met geitenvlees, of kip of eieren en salads, ook wordt er elke week fruit gebracht met de dinsdagvlucht, ik zei net nog tegen Phina, dat ik hier eerder aan zal komen dan af zal vallen als het zo doorgaat… Vanochtend een zumbales gedaan met Liz, wel lachen, maar wel goed om wat in beweging te zijn. We hebben zelfs een douche en een wc die je zo door kunt spoelen, eerlijk gezegd boven alle verwachtingen die ik had. We hebben 24 uur per dag stroom, dit alles doordat we dichtbij de grens van Sudan zitten en de voorzieningen daar vandaan krijgen. Renk is een soort doorgangsstad, alleen houdt de asfaltweg nu op aan het einde van de stad, maar gister waren ze met de weg aan het werk. Er staat een grote watertank op het dak, de douche geeft warm water, zo warm is het buiten, niet te geloven, het is wel heel erg heet hoor, dat is wel even wennen, gister toen we uit het vliegtuig stapten dacht ik wel even van woow dit is wel heel erg warm, heel veel water drinken en eerst maar rustig aan gedaan. Dan was het in Juba en Nairobi gewoon lekker warm en goed te doen. Het zit hier tegen de regentijd aan, dus daardoor wordt het extra warm, net als bij ons als er onweer komt dan kan het ook zo vreselijk warm worden.

Vandaag nog een dagje rust en dan morgen van start, er is vandaag wel een deel van het team al op pad om de vaccinatie campagne op te starten, mensen te zoeken die dan de komende dagen getraind gaan worden en voorbereidingen treffen, dit wordt geregeld door het ERT team. Ik zal eerst andere taken krijgen denk ik, vanaf morgen zullen we het zien.

Ik hou me lekker rustig, heb goed geslapen ondanks de warmte, wat een blessing! Vanochtend een poos op het dak gezeten, waar een heerlijke wind waait en een afdak is van riet, en een preek beluisterd via internet van onze eigen gemeente, dat is apart, zit je hier op een dak te luisteren naar je eigen voorganger, het was prettig om een bekende stem te horen!

Ik deel een kamer met Hannah, waar ik ook mee ga samenwerken. Ze hebben een inwerkschema voor me gemaakt, dus dat zal wel goed komen. Ik heb er zin in om nu echt te starten en hoop een beetje goed ritme te vinden hier, vroeg naar bed, vroeg eruit en het beste ervan maken met elkaar. Elkaar leren kennen een balans vinden, wel een uitdaging wat dat betreft.

Wat foto’s gemaakt, maar er is ons geadviseerd buiten geen foto’s te maken, dus dat doe ik dan ook maar niet. In de loop van de tijd zullen er wel wat meer foto’s komen, we kunnen ook foto’s via onze eigen communicatiemedewerker gebruiken, dus ik zal eens wat uitzoeken van Renk als ik op intranet kan komen, daar wordt aan gewerkt.

(Op het kaartje rechts heb ik Malakal gezet, want Renk wordt niet herkend op Google-earth... Malakal is het dichtsbij wat dat betreft)

1. Rona:
    18 mei 2014
    Lieve Mirjam,

Blij met het bericht en uitgebreide verslag met foto,s!
    Mama al even gebeld,nou ja even!
    Was helemaal gelukkig met het nieuws,nu smaakt het kopje soep nog lekkerder op het balkonnetje!
    Nu maar klaarmaken voor morgen,uitdaging !
    Succes en je kunt het,groetjes Rona ,Johnny en mama zonder mail!
  2. Anja:
    18 mei 2014
    Dag Mirjam leuk om te zien de foto's en fijn dat het je goed gaat. Mooi om je zo te volgen, succes en Gods zegen! Groeten uit een ook best wel warm Harlingen.
  3. Steven:
    Hoi Mirjam,

Goed om te lezen dat het goed met je gaat en dat je nu op de plaats van bestemming bent.
    Leuk om de foto's te zien en heel veel succes daar.

Groeten van ons allemaal.
  4. Ragnhild en Willem:
    Hoi,

Leuk en interessant om je reisverhaal te lezen en de fotos te bekijken. We denken aan je. God bless.

groetjes
  5. Hillie:
    Hoi Mirjam,

Fijn je zo te volgen,wil vanuit een warm Harns jou alle goeds toe wensen en natuurlijk jou collega's.
    Gods zegen,
    Groetjes
  6. Marleen:
    Hi Mirjam,
    Fijn dat je goed bent aangekomen op je bestemming. Wat mooi om door je verhalen en foto's een indruk te krijgen van hoe het daar aan toe gaat en wat je allemaal meemaakt. Heel veel succes met het inwerken en met het wennen op je nieuwe plek! Groetjes Marleen
  7. A.Terpstra:
    Hoi Mirjam,
    Fijn dat je op de plaats van bestemming bent. Je beschrijft heel mooi wat je daar zoal mee maakt.
    Je krijgt ook de groeten van Jacquelin ( zwemmen )
    Vriendelijke groet,
    Annie
  8. Janke:
    20 mei 2014
    Hoi hoi Mirjam, mooie verslagen Mirjam, dank daarvoor, dat wij zo een inkijkje mogen hebben in jouw leven, belevenissen en knusse slaapkamer met al foto 's aan de muur. Belangrijk om je plek in renk je eigen te maken. Zo, Fijn dat je te plak bent, dan ' sil it no heve" . Hoor graag je eerste werkervaringen, en ben benieuwd of Hannah ook op de foto staat? Even voor het beeld ;-)) .
  9. Janke:
    20 mei 2014
    Oeps, te snel gedrukt. Hier thuis is het goed en rustig, op het werk druk en goed. Denk aan je, Groetnis Janke
  10. Geesje:
    20 mei 2014
    Hoi Mirjam, wat fijn dat je er bent. En wat leuk dat we je op deze manier kunnen volgen. Heel veel liefs uit Harlingen . Succes daar!!
  11. Matthea:
    21 mei 2014
    Lieve Mirjam,
    Wat maak je veel mee nu, deze eerste werkdagen zijn vast heel intensief. Ik blijf het volgen, veel zegen!
  12. Marian:
    22 mei 2014
    hoi Mirjam

Ja hoor het is nu gelukt!
    Leuk alles te lezen

liefs en Gods zegen
    Marian
  13. Neeltsje:
    24 mei 2014
    Lieve Mirjam,
    Wat ben je heerlijk open en positief over alles wat op je af komt, super! Je kunt je zo echt een beeld vormen wat er rondom jou gebeurt. Fijn dat je je weg vindt en je fijne collega's rondom je hebt en een organisatie die op jullie let!
    Take care gr. Neeltsje