Ingecheckt, nog niet uitgecheckt…

15 mei 2014 - Juba, Soedan

Hallo, even een berichtje om jullie te laten weten dat we nog in Juba zijn. De vlucht is geannuleerd.

Om 7 uur vanochtend gingen we richting vliegveld met 9 man sterk, inchecken ging goed, de baggage kon mee en we waren er allemaal klaar voor. Speciaal de mensen uit het team die al sinds half april niet meer in Renk waren geweest, waaronder ook nationale medewerkers uit het WASH team. We zouden om 8.45 uur vliegen en zaten rustig te wachten in de vertrekhal van een druk, klein, rommelig vliegveld, maar met een groep volg je elkaar gewoon. Wat dat betreft ben ik blij dat ik al wat Afrikaanse vliegvelden gewend ben, maar deze is echt niet 1 van de besten. Maar goed, we zaten te wachten en het werd maar steeds later. Rond 10 uur is er iemand gaan bellen met de basis en toen bleek dus dat er iets aan de hand was. Rond 9.30 waren er opnieuw gevechten in het noorden van Renk begonnen. De staff van Medair heeft besloten ons niet te laten gaan. Uiteindelijk bleek dat de UNHAS ook besloten had de vlucht te annuleren, wat voor Medair positief was, want dat betekent dat de tickets herboekt kunnen worden.

Rond 11 uur waren we weer terug op de hoofdbasis met onze baggage. Vanmiddag hebben we meer info gekregen en is besloten dat we als alles veilig blijft nu zaterdag herboekt worden bij de UNHAS en dan dus naar Renk hopen te gaan. De situatie is daar gelukkig niet uit de hand gelopen en is sinds een uur of 11 weer rustig, het team daar is veilig.

Zo kan het dus gaan, er wordt veel flexibiliteit van je gevraagd wat dat betreft, het kan best zijn dat het zaterdag om wat voor reden nogmaals geannuleerd wordt, maar daar gaan we niet van uit. We gaan uit van het positieve wat dat betreft en vanuit ons geloof hebben we het vertrouwen dat God ons beschermd en met ons meegaat. Dat is een bijzondere kracht en rust die je daardoor ervaart en ook de reden dat ik voor een organisatie heb gekozen waar het geloof, het vertrouwen in God een belangrijke rol speelt in beslissingen die genomen moeten worden en tevens dat je elkaar als collega’s daarin kunt vinden, welke nationaliteit of achtergrond je ook hebt. De afgelopen 2 weken heb ik dat echt ook zo ervaren in de contacten die ik tot nu toe heb gehad.

Ik hoop jullie zaterdag of zondag vanuit de Upper Nile State te kunnen berichten! Alvast een goed en zonnig weekend allemaal :-)

1. Marleen:
    15 mei 2014
    Hi Mirjam, wat een belevenissen al in korte tijd. Zo te horen is het steeds aanpassen en afwachten wat er op je af komt. Fijn dat jullie als collega's veel aan elkaar hebben (leuke foto's!). Heel veel succes en ik denk aan je! Groetjes Marleen
  2. Lenie:
    15 mei 2014
    Hoi Mirjam, fijn om te weten dat Medair vooral beslissingen neemt om hun medewerkers veilig te laten werken. En ook heel prettig om dan ook collega's te hebben die zelf ook vertrouwen hebben in Gods leiding daarin. We wensen je dan ook Zijn nabijheid in alles wat jullie ondernemen. Alvast een goede reis gewenst a.s. Zaterdag
    Groeten vanuit een zonnig Harlingen
  3. Metty:
    16 mei 2014
    Ben het volledig eens met Frans en lLenie. En het geeft mij toch een goed gevoel dat er zo zorgvuldig voor jullie wordt gezorgd.
    ben verrast voor het geduld dat je mag opbrengen.
    Fryske tuut en safe flight d.v.