Bijgetankt weer aan de slag

13 maart 2016 - Malakal, Soedan

mama Eliza

Na een heerlijke vakantie op het prachtige eiland Zanzibar weer terug in Renk. Wat een werelden van verschil, wat maakt het toch alles uit waar je geboren wordt en opgroeit. Niet dat bij ons in Nederland nu alles zo perfect is, want wij verarmen ook als ik heel eerlijk ben, maar op andere gebieden. Wij hebben wel alle basis benodigdheden die je nodig hebt om te leven en op te groeien. De honger gaat hier steeds meer parten spelen, meer en meer ondervoede kinderen, de economie is allesbepalend op het moment en eten wordt voor de meeste mensen bijna onbetaalbaar, ook is er steeds minder in de markt te krijgen. De wisselkoers vliegt omhoog. Deze week zag ik weer flink wat trucks klaarstaan vanaf de grens bij Sudan met volgestouwd met voedsel voor distributie in Zuid Soedan.

Wanneer komt de omslag dat de mensen weer hoop krijgen op een betere toekomst, wanneer leggen de troepen hun wapens neer, wanneer slaan de mensen de handen ineen (ongeacht bij welke stam je hoort) om het land weer op te bouwen, het lijkt soms of de mensen zich erbij neer hebben gelegd dat dit het is en dat het zo blijft.

We kunnen hier nog heel veel doen wat dat betreft. Naast ons werk in de klinieken gaan we nu bezig met ICCM, dit is integrated community case management, in andere woorden: in de dorpen/gebieden waar de mensen geen toegang hebben tot gezondheidszorg gaan we een aantal vrijwilligers trainen om de meest levensbedreigende ziektes bij kinderen onder de 5 jaar te leren herkennen en actie te ondernemen. De vrijwilligers krijgen een pakket met basismedicatie en gaan leren hoe dit te gebruiken en wanneer ze een kind door moeten sturen naar de dichtsbijzijnde kliniek. Een nieuwe uitdaging, we zijn nu eerst bezig met het tellen van de huishoudens in de afgelegen gebieden en in gesprek met de dorpsoudsten die dan mensen in hun community moeten zoeken die hier vrijwillig mee aan de slag willen gaan. We hopen een aantal gemotiveerde mensen te vinden en dan moet er eerst getraind worden, veelal kunnen de dorpsbewoners niet lezen of schrijven dus alles moet op een simpele manier worden uitgelegd, we hebben daar trainingsmateriaal voor. Nieuwe uitdaging de komende weken, zeker voor mij want ik zal de training gaan geven, maar we gaan ervoor en hopen dat het z’n doel zal bereiken.

Onze leus is hier: We can Do it, en ik vertrouw erop dat God me de nodige kracht en wijsheid hiervoor gaat geven de komende weken!

1. Agnes:
    13 maart 2016
    Dat laatste stuk leest hoopvol voor de mensen daar, daar hou ik me dan aan vast, want zoals je schrijft is zo schrijnend..... we hebben zo veel te veel hier ..... om bang van te worden....
    Het zal een van je laatste acties daar zijn..
    Ik zal Medair ZuidSudan een warm hart blijven toedragen!
    We zien elkaar gauw, nog een week of wat!! Liefs en werkzin! Agnes.
  2. Jozua:
    13 maart 2016
    Hoi Mirjam, bedankt voor het schrijven. Liberiaanse vrouwen zich ook altijd heel mooi maken voor zulke gelegenheden, leuk om te zien! Succes met het nieuwe project!

Jozua
  3. Helga de Jong:
    13 maart 2016
    Fijn dat je er nog even tussenuit was op zo'n mooi eiland! Veel sterkte met je werk in Soedan. Lieve groetjes Helga
  4. Wazila:
    14 maart 2016
    Hoi Mirjam, leuk om weer van je te horen. vorige week vroeg ik me af hoe het met je gaat. I'm glad that you were able to get away for a few days. sterkte met alles daar, ik blif voor je bidden. wanneer je weer in Nederland ben vind jij het leuk om bij ons in de kerk te komen vertellen wat je daar doet/een presentatie of zo ?
    liefs wazila
  5. Dorothy:
    14 maart 2016
    Goed je verslag weer even te lezen wat een blijdschap straalt er van deze vrouwen uit !Kop d'r maar weer veur......Gronings voor zet'm op!
    groetjes
    Dorothy
  6. Bep van der wijngaard:
    14 maart 2016
    Lieve Mirjam. Goed weer iets van je te horen. Wat fijn dat je het zo goed hebt gehad in /op Zanzibar.Wat een mooi werk ga je nu doen om deze mensen te helpen hoe ze voor zieke kinderen kunnen zorgen. Ik wens je veel zegen en sterkte toe bij alles wat je moet doen. Liefs Bep
  7. Carla:
    15 maart 2016
    dag lieverd, wat een mooie uitdaging, ZS en jij blijft in mijn gedachten en gebeden. en dan in zo'n tentje slapen... onder de sterren hemel... respect en grote bewondering voor jou. veel liefs Carla
  8. Guus:
    Hoop, Geloof en Liefde
    Een leven nog te leven, zo kwetsbaar, zo klein
    Een mooi gebaar, met liefde verweven
    Verbondenheid welke taal we ook spreken, waar we ook zijn
    Een springende Massai, een vredige zee, alles uit liefde gegeven
    xx
  9. Marian:
    lieve Mirjam

Fijn dat je hebt bijgetankt, heb je ook wel nodig, heftig daar maar geweldig dat ze toch vertrouwen en dat is wat wij ook mogen doen.Vertrouwen op onze Heer en Heiland!

Veel liefs Rinze en Marian
  10. Metty:
    16 maart 2016
    Lieve Mirjam,
    Wat fijn dat je het met Guusje zo fijn hebt gehad.Vindt haar reactie ook prachtig.Had je mijn tulpen bij ,,thuiskomst"?
    En de zekerheid van Hij is er bij is daar en ook hier inderdaad erg belangrijk.Liefs Metty en tot gauw d.v..