Plannen die veranderen

3 april 2016 - Malakal, Soedan

Er kan veel veranderen van de ene op de andere dag, zo werd ik de dag na het schrijven van m’n vorige verhaal van de ene op de andere dag uitgeschakeld en kon ik niet anders dan in bed blijven, dichtbij een wc en heb ik in die weken daarna nog nooit zoveel liters ORS en water gedronken.........

Van de ene op de andere dag was het uiteindelijk toch beter dat ik hier even weg zou gaan om te laten onderzoeken wat er aan de hand was, want ik knapte (met de medicijnen die ik kreeg) toch niet goed op en werd steeds zwakker en slapper.  Om die reden ben ik een week in Juba geweest, is er lab onderzoek gedaan en kon ik de juiste behandeling krijgen bijtanken in een koele rustige kamer in het teamhuis van Medair in Juba.

sunrise aan de over van de Nijl

Zo was ik dus met de Pasen in Juba en kon ik mee naar de oever van de Nijl waar we met elkaar een mooie sunrise dienst hebben gehouden 1e Paasdag. Fijn was dat, er waren ook medewerkers van andere organisaties.

Na de pasen weer uitgerust, opgeknapt (en een paar kilo lichter) terug naar Renk om de draad weer op te pakken. We hadden al het een en ander voorbereid voor het nieuwe project, maar helaas. Van de ene op de andere dag waren er bombardementen geweest in het gebied waar we onze vrijwilligers zouden gaan trainen. Vanuit Sudan dit keer, het gebied ligt dichtbij de grens van Sudan. De vrouwen en kinderen zijn richting Renk gevlucht zonder wat dan ook maar mee te kunnen nemen. Weer dik 1000 mensen op de vlucht, wat een toestand. Dit houdt ook in dat wij tijdelijk niet naar dat gebied kunnen, de UN moet eerst checken wat er nu in feite gebeurd is en wanneer het weer veilig is om daarheen te gaan. Maar zolang de bevolking niet terug durft te komen kunnen we weining uitrichten, afwachten dus.

We kunnen hele mooie plannen maken, maar van de ene op de andere dag kan het zomaar heel anders gaan. Nu trof het me ook zelf  een keer lichamelijk, dat kun je er niet bij hebben als je hier aan het werk bent, maar je hebt je er maar aan over te geven wat dat betreft. Gelukkig kon ik hier even weg en de juiste medicijnen krijgen wat veel mensen hier niet kunnen, vooral in die verafgelegen gebieden. Daar denk ik dan wel aan als je zo op bed ligt, dan voel je je enorm gezegend dat je de juiste zorg krijgt en dat je een bed hebt en schoon drinkwater.

Vorige week is de tweeling naar huis gegaan, gezond en een paar kilo zwaarder dan toen ze kwamen en met een hele gelukkige oma en tante, die ook weer plannen kunnen maken! Ik ga ze zeker nog eens opzoeken.

Voor over 2 weken ligt er ook weer een heel mooi plan en dat is dat ik na 7 maanden weer even naar huis kom! Deo Volente  zeggen we dan. Als God het wil, want een mens kan van alles van plan zijn, maar de Here bepaalt de loop van de gebeurtenissen.  Heerlijk lijkt het me om weer in even in Harlingen mien stadsje te zijn, even afkoelen ook want het wordt hier nu echt heel erg warm, soms tegen de 50 graden, pfffffffffff.

Ik hoop veel van jullie even te zien, ik kan dit keer 3 weken blijven. Maar later dit jaar is het plan dat ik in ieder geval voor een paar maanden naar huis kom, m’n contract loopt dan af en ik heb besloten het niet te verlengen. Voor alles is een tijd en dan is het de tijd om m’n huis weer m’n thuis te maken, weer een ‘normaal’ sociaal leven te hebben wat ik hier best mis, uit te rusten en zien wat er voor nieuws op m’n pad zal komen. D.V.!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Helga de Jong:
    3 april 2016
    Wat naar dat je zo ziek was! Ja het valt dan niet mee onder die omstandigheden. Dus over 2 weken weer even naar huis. Het wordt weer lente hier. Alles komt weer in bloei. Misschien zie ik je nog. Daarna stoppen, schrijf je. Zal niet meevallen de draad hier weer op te pakken. Heel veel sterkte en sterk maar eerst weer wat aan! Liefs Helga
  2. Agnes:
    4 april 2016
    Dappertje dappertje!!! Ook ik kijk uit naar lopen over de pier, stilte en dan weer vertellend en vragend. Aansterken!! En jij wadlopen!! Een reis die de laatste vakantie van deze periode wordt. We zijn weer een stap verder. Goede reis en taartje eten bij Zilt! Liefs Agnes
  3. J.bakker-sipkema:
    4 april 2016
    Weer heel wat meegemaakt. Veel sterkte met alles. Groeten. J.B.
  4. Dorothy:
    Hoi Mirjam
    Wat 'n boudel.......zeggen we dan hier in Groningen,je bent echt wel ziek geweest!Fijn dat het weer goed gaat,mooie foto's ook van die tweeling!
    groetjes tot 1 mei, D.V!
  5. Dirk en Hannie:
    4 april 2016
    wat een consternatie Mirjam, maar God dank dat je er weer bovenop bent gekomen. En wat fijn je straks weer in Harlingen te mogen begroeten. Wat de toekomst voor jou in petto heeft, dat weet God alleen. Komt vast goed!! Al vast goede reis en een fijne vakantie toegewenst. Dikke tut van Hannie en Dirk.
  6. Jacqueline:
    Lieve Mirjam,
    Wat heb je weer wat meegemaakt! Je weet nuecht dat tropenjaren dubbel tellen, hè? Of is het 3-dubbel??
    Fijn dat er goede verzorging was, ik hoop dat je weer helemaal opknapt en zie er naar uit je te omhelzen! Liefs Jacqueline
  7. Marian:
    5 april 2016
    lieve Mirjam

Nou dat is ook wel wat zo ziek!!!
    Gelukkig dat er goede zorg was!
    Wat is de tweeling mooi gegroeid!
    Hoop je weer te zien als je in Harlingen bent!

Liefs Marian
  8. Wiemie:
    10 april 2016
    Hoi Mirjam,
    Niet leuk dat je zo ziek geweest bent en niets te kunnen.
    Wel fijn dat er zo goed voor je gezorgd is,je hebt ook niet anders verdiend maar zo werkt het niet altijd
    Maar gelukkig ben je weer beter!
    Misschien dat ik je over een paar weken nog zie.
    Maar je zult het wel druk hebben en dan zijn een paar weken gauw voorbij.
    Pas goed op je zelf!
    Liefs Wiemie