God is great

17 februari 2015 - Malakal, Soedan

Laverich

Dit is Laverich, hij is een van onze bewakers van het huis waar we wonen, vanavond heeft hij dienst. Gister is zijn huis geraakt door een bom, ik sprak net met hem toen ik uit m’n werk kwam en hij zei: ‘Mirjam, God is great’ ,

Wij zouden waarschijnlijk niet op ons werk verschijnen als ons zoiets zou overkomen. Gister waren er weer gevechten gaande, Laverich was thuis en had net zijn wasje opgehangen vertelde hij, toen hoorde hij een flinke knal en dacht dit komt niet goed, hij bleef buiten en er kwam nog een flinke knal aan en BOEM, precies op zijn huis. Toen is hij gevlucht naar een plek waar het veiliger was. Ook de huizen van zijn buren zijn geraakt en een paar mensen zijn gewond geraakt. Zijn huis is helemaal afgebrand, hij heeft niks mee kunnen nemen.

‘God is Great’, want Laverich leeft nog, zijn vrouw en kinderen wonen in Juba, dus die zijn ook veilig. ‘Een huis, ach zegt hij alles is vervangbaar, maar mijn leven niet, ik dank God dat ik nog leef’!

En zo zijn er gister meerdere mensen weer hun huis ontvlucht en gewond geraakt, wanneer stopt het toch eens, 2 partijen die elkaar bevechten en daarmee elke keer weer onschuldige burgers uit het niets de schrik aanjagen.

Wij waren allemaal net terug uit het werk op kantoor en dan hoor je een knal, PANG, al gauw daarna weer een paar en dan weet je, daar gaat het weer los. Gelukkig duurde het dit keer niet lang, ‘s avonds echter nog een paar flinke bommen die overvlogen, aj, wat een lawaai.

Vannacht weer in het kantoor geslapen, dit is het veligste gebouw voor ons om te schuilen en vanochtend toen ik wakker werd dacht ik ook:’ God is goed’, hij heeft ons weer beschermd, we waren allemaal net thuis, ik heb goed geslapen en de nacht is voorbij, het is weer stil geworden.

Het leven gaat gewoon weer door, iedereen was vandaag weer op het werk in de kliniek en ook de patienten kwamen gewoon weer voor medische zorg, moeders kwamen met hun ondervoede kinderen en alles gaat weer door.

Het leven in Zuid Soedan, ik kan hier zo nu en dan even weg, maar wat een leven…

Eind volgende week hoop ik weer in Harlingen aan te komen voor een kort verlof, zie er erg naar uit!

1. Agnes:
    17 februari 2015
    het liefst zou ik niet reageren...... het is te groot om te bevatten.
    *** ***
    jouw werk en je zijn daar is een geschenk voor de mensen daar.
    kom maar fijn even bijtanken!! tot gauw!! Agnes
  2. Weltje Postma:
    17 februari 2015
    Mirjam! Wat maken jullie iedere keer weer een spanningen mee.En dan in de voor jou zo kenbare woorden,gelukkig we kunnen weer aan het werk. Je vraagt je soms af hoe lang zal dit geweld nog doorgaan. Ook in de landen om jullie heen. Het is fijn dat je even weer naar Harlingen terug kan om weer energie op te doen, ik wens je alvast hele fijne dagen , en laat je maar es heerlijk verwennen.Alle liefs en groet Weltje Postma.
  3. Rona:
    17 februari 2015
    Ik lees en ik lees en weet niet hoe ik hier op moet reageren.
    Het is wel echt !
    We tellen af naar volgende week donderdag!
  4. Marian:
    17 februari 2015
    wat een zegen dat God groot is, maar wat ook een spanning daar!
    fijne dagen in Harlingen en ook daar is God groot!!
    liefs marian
  5. Guus:
    17 februari 2015
    Met heel m'n hart sluit ik me aan bij de woorden die beschreven zijn.
    God bless you all and everybody!

Dag lief, goede reis en tot gauw,
    Guus
  6. J.bakker-sipkema:
    18 februari 2015
    Heel veel sterkte gewenst een goede thuiskomst. Geniet er van