Geevacueerd

2 november 2015 - Malakal, Soedan

Al vliegend boven Zuid-Soedan onderweg naar Juba schrijf ik dit verhaal.

Juba weer in zicht

Ja, onderweg naar Juba, helaas, we worden met een deel van ons team geevacueerd naar Juba, waar ons hoofdkantoor is. In maart dit jaar waren de laatste heftige gevechten in Renk en steeds meer bewoners waren aan het terugkomen naar Renk, er leek enige stabiliteit te komen in de situatie. Af en toe kleine gevechten die snel weer ophielden.

Maar vorige week donderdag kwamen er helaas weer andere geluiden, gevechten waren uitgebroken ten zuiden van Renk waar we ook een team van lokale medewerkers hebben, zij wonen en werken daar 2 maanden en worden dan afgelost door een 2e team. We hebben een voedingsprogramma in Jelhak, dit is 2,5 uur over een zeer hobbelige weg bij ons vandaan. Wekelijks gaat iemand van ons naar hun toe met bevoorrading en ter ondersteuning van het programma. Ze belden ’s ochtends, hevige gevechten gaande aan de overkant van het water ( de Nijl) mensen renden richting zuiden en het team wilde graag naar Renk terug indien mogelijk.

Dan gaat er van alles draaien, contacten met veiligheidsdiensten, hoofdkantoor in Juba, security hoofdkantoor in Zwitserland, er wordt via allerlei kanalen uitgezocht  of het veilig genoeg is om een auto met 2 chauffeurs die kant op te laten gaan. Uiteindelijk kregen we groen licht en kon er een auto vertrekken, om het half uur contact met zowel de chauffeurs en het team en na een paar spannende uren kwam het hele team opgelucht aan in Renk.

De volgende ochtend hoorden we tijdens onze dagopening weer bekende geluiden, die we liever nooit meer zouden horen..... schoten en bommen. Ver weg van ons, maar toch... er werd opnieuw gevochten en nu dichterbij Renk, weer ten zuiden van ons, maar later ook ten noorden van ons. We konden dus beide kanten niet meer op, bewoners uit Renk begonnen weer richting noorden naar de grens te gaan, de weg werd afgesloten, de grens ging dicht. Mensen moeten veel geld betalen als ze de grens over willen naar Sudan en dat heeft lang niet iedereen. Vrijdag zou ik naar de kliniek in Wunthou met een nieuwe voorraad medicijnen, maar die staan nog in het magazijn te wachten tot we die kant weer op kunnen. ( gelukkig hebben ze eerst nog voldoende om door te blijven draaien, er komen nu nog meer mensen naar die kliniek die grenst aan Sudan)

Omdat de geruchten van verschillende kanten aangaven dat er wat gaat gebeuren bij ons in de buurt, is uit voorzorg besloten om een deel van het team uit Renk weg te halen. Er zijn 4 collega’s achtergebleven. Het is heel apart om te moeten vertrekken, het was rustig in de stad, geen geluiden meer gehoord, maar als de geruchten waar zijn dan is die rust bedriegelijk rustig. Het is gewoon te ingewikkeld om zo even uit te leggen, maar het komt er op neer dat als er 1 ‘verkeerd’ schot gelost wordt dat er dan een flinke explosie zal komen in de streek waar wij werken.

Ja, daar ga je dan weer met al je plannen in je hoofd, terug naar Juba, ik ben nog even bij de kliniek in Abayok langs geweest om uit te leggen waarom ik tijdelijk moet vertrekken, alle begrip van de medewerkers, maar het is zo dubbel om hun daar achter te laten in de spanning die er onderhuids bij iedereen weer leeft.

Natuurlijk ben ik opgelucht om zelf in veiligheid te worden gebracht, maar ik kon maar moeilijk weg komen vanochtend, we hebben zoveel te doen!!! Ik hoop en bid dat we zo snel mogelijk weer terug kunnen en dat er gewoon helemaal niks gaat gebeuren in Renk, dat mensen zich weer opnieuw veilig kunnen gaan voelen in de plaats waar ze thuishoren.

Wordt vervolgd...

PS: ook in Bentiu wordt hevig gevochten, momenteel zit daar nog een team van Medair, zij zijn veilig ondergedoken, we hopen ook hen binnenkort hier in Juba terug te zien.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Leonie:
    2 november 2015
    heel veel sterkte Mirjam, wat heftig allemaal. Bidden voor jou, het team en de mensen daar!
  2. Hilda Eppinga-Hut:
    2 november 2015
    tjonge heftig hoor! We bidden met je mee voor veiligheid om weer terug te gaan en te kunnen helpen!
  3. Dirk en Hannie:
    2 november 2015
    wat heftig allemaal Mirjam. we bidden dat er niet meer gevochten wordt en hopen dat jullie weer snel terug mogen keren. we bidden jullie Gods onmisbare zegen en bescherming toe.
  4. Anja Schilder:
    2 november 2015
    Heel veel sterkte Mirjam, veel kracht en wijsheid toegewenst. Dat God jullie mag beschermen en zegenen.
  5. Jacqueline:
    2 november 2015
    Ik ben blij dat je veilig bent, maar ik begrijp dat het wel heel dubbel voor je moet zijn om mensen en werk achter te laten.
    Heel veel sterkte gewenst!
  6. Guus:
    2 november 2015
    Achach, wat een leed en gedoe nu toch weer en wat naar voor jullie allemaal.
    Veel sterkte! Guus
  7. Helga de Jong:
    2 november 2015
    Veel sterkte! Het blijft maar onrustig. Hopelijk kunnen jullie snel terug. Veel lieve groetjes!!!
  8. Wiemie:
    3 november 2015
    Veel sterkte voor jullie allemaal
    Hoop dat jullie gauw weer tergkunnen
    Lieve groeten van mij
  9. Dorothea:
    3 november 2015
    Amper voor te stellen hier in ons oorlogsvrije landje.
    Voor jou en jullie hele team, de mensen van Renk bid ik dat God jullie beschermt. Dat Hij voor jullie en achter jullie en om jullie heen zal zijn en Zijn vrede in jullie harten, zodat jullie niets kan overkomen.
  10. Joke van der vliet:
    3 november 2015
    Heftig hoor! heel veel sterkte voor iedereen daar.
  11. Elisa:
    4 november 2015
    Praying over you and the team dear Mirjam! May the Lord bring you His comfort and peace, May His arms of love wrap around you all as Protector, Healer, and Provider. Much Love ,EL
  12. Saskia:
    5 november 2015
    Wens je Gods bescherming zodat jullie niets overkomen. En vooral kracht en wijsheid voor het mooie werk. Hoop dat je de heftige emoties van thuis ook een plekje heb kunnen geven. Ook al hoor je weinig van mij k draag jouw en het werk wat je mag doen in Zijn dienst een warm hart toe. Big hug en lieve groet Saskia.
  13. Ronald en Wies:
    8 november 2015
    Lieve Mirjam, wat heftig allemaal. Hopen dat alles goed met je is, maar ook met allen die achter moesten blijven. Fijn dat jullie zo goed beschermt worden, maar ook zo dubbel dat de anderen achter moeten blijven. Heel veel zegen en Gods bescherming toegewenst voor jullie allen ook voor degenen die achter moesten blijven. Dat je snel weer terug mag keren om je werk dat je met zoveel liefde doet weer kunt oppakken. Dikke knuffel Ronald en Wies