Gevechten

14 juli 2016 - Malakal, Soedan

Gevechten

Het lijkt me goed jullie even op de hoogte te brengen via deze blog over wat er momenteel gaande is in Zuid Soedan.

Allereerst: in Renk is het veilig!

Dus ons team heeft geen gevaar gelopen. Sinds vrijdag 8 juli is er weer gevochten in Juba en enkele andere plaatsen rondom Juba. Dit hebben jullie allemaal kunnen volgen in het nieuws.

De gevolgen hiervan zijn dat er weer enorm veel mensen op de vlucht zijn geslagen vanuit Juba of in de stad zelf naar een kamp zijn gegaan. Ons team in Juba heeft 6 dagen in een ‘safe room’ doorgebracht omdat er rondom de compound gevochten werd. Dit betekent slapen en leven in een ruimte van het gebouw waar de meeste muren omheen zitten dus waar het het meest safe is in dit geval in de gang. We hebben daar een voedsel voorraad etc. Sinds woensdag zijn ze daar weer uit en zijn direct aan de slag gegaan in Juba om de mensen die naar het kamp zijn gevlucht te ondersteunen met muskieten-netten, dekens, en matten en verder te onderzoeken wat we daar kunnen betekenen voor de nieuwe vluchteling in deze situatie.

Voor ons in Renk is het gevolg dat we hier niet weg kunnen omdat er niet gevlogen kan worden tot nu toe. Het nieuws geeft wel aan dat het vliegveld weer open is in Juba, maar het schijnt er een grote chaos te zijn en de commerciele vluchten gaan niet volgens schema of vliegen helemaal nog niet. Als je met een vlucht mee wilt moet je ter plekke een ticket kopen en wachten tot er een plekje vrij is om te vertrekken.

De Nederlandse Ambassade regelt plaatsen op vluchten van andere landen voor ons Nederlanders naar Entebbe in Oeganda, voor mij echter niet haalbaar omdat we hier 3 uur vliegen van Juba zitten. Van de ene kant een voordeel ( veiligheid) van de andere kant een nadeel ( ik zou deze week met verlof, maar kon dus  niet weg)

Voor onze medewerkers en voor ons als team geeft het zeker de nodige spanning omdat we niet weten hoe het zich verder gaat ontwikkelen... Tevens zijn er familieleden van medewerkers omgekomen tijdens de gevechten in Juba. De team spirit is gelukkig goed en we zijn hard aan het werk net als altijd. De vermoeidheid slaat wel toe, zondag hebben we de hele dag doorgewerkt aan voorbereiding voor evacuatie en dat houdt veel werk in, tevens wordt je ook bekaf van de spanning die nu gelukkig wat afneemt.

Vorige week heb ik de training nog kunnen geven waar ik de vorige keer over schreef, het ging erg goed, de startdag ging moeizaam, maar de 2e dag leek er een omslag te zijn en begonnen de studenten ( vrijwillgers) er lol in te krijgen en namen ze alle informatie gretig in zich op met als resultaat een goede eindtest op zaterdag met een certificaat. Helaas kwam de helft van de uitgenodigde vrijwilligers opdagen, dus zullen we de training nog een keer moeten gaan doen. Nu moet het zijn weg vinden in de praktijk waar we wekelijks proberen te checken en bijscholen in hoe het gaat.  Drie van de vier deelnemers konden niet lezen en schrijven dus moesten alles in hun hoofd opslaan, de hele training ging met behulp van plaatjes en tekeningen.  Voor mij was het een uitdaging waar ik na 1 dag ook lol in begon te krijgen, ik ben namelijk niet echt iemand die graag voor de klas staat, ben liever met m’n handen bezig maar het is goed gegaan.

Nu dus maar afwachten hoe alles zich gaat ontwikkelen hier in Zuid Soedan, momenteel is de situatie in Juba nog zeer onveilig en kan het alle kanten opgaan.

We hopen en bidden voor rust en een omslag richting wederopbouw.

Zodra het mogelijk is dat er weer gevlogen kan worden naar Renk, hoop ik een weekje naar Nairobi te kunnen en daarna weer terug om de laatste weken in Zuid Soedan goed af te kunnen ronden en over te dragen.

1 september loopt mijn contract af en vlieg ik weer naar Nederland.

1. Leonie:
    14 juli 2016
    Hoi Mirjam fijn dat je even een bericht stuurt, heb veel aan je gedacht en voor je gebeden, met alle berichten over Zuid Soedan in het nieuws. Wat heftig allemaal en wat verdrietig voor al die mensen die onder dit geweld gebukt gaan. We bidden dat de Vredervorst mag heersen!
  2. Helga de Jong:
    14 juli 2016
    Sterkte Mirjam. Hopelijk loopt het allemaal goed af. Hoop je een keer te treffen als je in Harlingen bent! Ik zal aan je denken!!!
  3. Guus:
    14 juli 2016
    Op de kalender van deze maand staat.
    Moge God ons zegenen met zoveel dwaasheid dat we geloven een verschil te kunnen maken in deze wereld.
    Zodat we doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is.
    Uit: Franciscaner zegenbede

Liefs xx
  4. Agnes:
    15 juli 2016
    Wat te zeggen over zoveel geweld, .........
    Groet Agnes,
  5. Sipke Zijlstra:
    17 juli 2016
    Dag Mirjam, fijn dat we zo met je mee kunnen leven en voor je bidden! Ook in de gemeente bidstond. Heftig.
    Als je terug bent, probeer ik je vast te strikken voor een interview voor Radio Eenhoorn, geestelijke programma's.

Sterkte, Gods zegen en hartelijke groet,

Sipke Zijlstra
  6. Bep van der wijngaard:
    19 juli 2016
    Goed uitrusten in Nairobi. Het is fijn dat je in ieder geval in september naar huis komt. We verheugen ons erop je weer te begroeten in onze kring Liefs bep
  7. Ineke de Jong:
    25 juli 2016
    Lieve dappere Mirjam,

Heftig om te lezen dat de situatie zo verschrikkelijk is in Sudan. Ik hoop dat je binnenkort nog even op verlof kunt en kunt bijtanken. Voor nu bid ik jou en je team rust toe in de onrustige situatie!

Lieve groeten, Ineke
  8. Carolien:
    26 juli 2016
    Hallo Mirjam,
    Nog even een reactie van mij. Ik leef met je mee. Hoorde dat je nu veilig zit. Je zult wel toe zijn aan rust en ontspanning na deze maanden.
    Groetjes ook van Jacolien.

Groeten Carolien