Juba- acclimatiseren en weer verder.

13 mei 2014 - Juba, Soedan

Na bijna een week in Juba te zijn geweest is het dan zover dat we als team (weer), voor mij de 1e keer) naar Renk gaan. Iedereen is terug van verlof en het team wordt tijdelijk aangevuld met nog 2 health managers uit het emergency response team. Dit vanwege het feit dat de situatie in Renk is veranderd sinds de gevechten die half april hebben plaatsgevonden. Waarschijnlijk zal er een vaccinatie programma worden gestart vanuit Renk. Veel locale staff is gevlucht, dus het team van locale werkers is uitgedund. We zijn benieuwd hoe het er zal zijn. Ik kom er voor het eerst, maar voor het team dat er vast werkt zal het ook allemaal weer anders zijn. Een nieuwe situatie waar we met elkaar voor staan.

De afgelopen week heb ik gelogeerd in het teamhuis in Juba, waar ook de hoofdbasis is van Medair en vanwaaruit de ondersteunende diensten werken, zoals personeelszaken voor de locale medewerkers, IT, project management, financien en een erg belangrijke schakel, logistiek, het magazijn en transport. Ik heb met iedereen kennis gemaakt en uitleg gekregen. Op deze locatie kom je altijd terug als je met verlof gaat en op doorreis bent naar Nairobi. Ik heb een paar foto’s van de omgeving van het huis gemaakt, om jullie een idee te geven hoe we hier zitten. We zitten aan een weg dichtbij het vliegveld , je zou er naartoe kunnen lopen en dichtbij de UNMISS, dit is de militaire afdeling van de missie in South Sudan. Er is een groot huis gehuurd op een compound waar we gebruik van maken als kantoor en woning. Het huis is omringd door een dikke muur met prikkeldraad en er is 24 uur per dag bewaking. Beneden is het kantoor en de keuken en boven zijn slaapkamers en badkamers. Ik had de mazzel om een kamer voor mezelf te hebben waar ik heerlijk geslapen heb. Grote fan aan de muur dan is het goed te doen. De warmte valt in huis mee, buiten is het af en toe wel erg heet, maar het regent ook regelmatig, waardoor het weer wat afkoelt. We zijn zaterdagochtend naar een zwembad geweest bij een hotel wat dan weer heel luxe is.

Direct buiten de muur wonen mensen in huisjes van zinken platen, als ik ‘s ochtends naar buiten kijk zie ik dat ze zich wassen in een plasje van de regen ( het regent hier zo nu en dan flink!!) en daar hun tanden poetsen. Dat is een enorm contrast zo dichtbij, hier in huis komt er een klein straaltje water uit de kraan maar wat ben je daar dan blij mee! We hebben stroom van een generator, die overdag volop draait en na kantooruren een standje lager gaat om stroom te sparen, maar wat is dat dan al een luxe! Er wordt voor ons gekookt en dat is prima in orde allemaal. Water wordt gefilterd, dus geen problemen. Ik voel me goed en gezond!

We vliegen donderdag met de UNHAS ( United Nations Humanitarian Air Services), de vlucht van de MAF op dinsdag was volgeboekt voor andere zaken. Ik ben enorm benieuwd, voor m’n gevoel gaat het nu echt beginnen met het werk enz. Het lijkt of ik al weken van huis ben, terwijl dat er nog maar 2 zijn. M'n nieuwe collega’s zijn vriendelijk en behulpzaam en ik heb me nog geen moment verloren gevoeld. Leer zo stukje bij beetje iedereen een beetje kennen en nu gaan we echt als team aan de slag. Prima manier om te acclimatiseren wat dat betreft. Ook ben ik al aardig ingepraat over de werkzaamheden die we in Renk doen. Ook wat betreft de security ben ik op de hoogte gebracht en dat zal in Renk een vervolg gaan krijgen. Iedereen heeft hier een afkorting van zijn naam die wordt gebruikt bij de radiocontacten, ik merk dat veel mensen elkaar ook bij die naam noemen. Mijn afkorting is M I dat staat voor Mike India. We hebben duidelijke instructies over dit soort zaken wat erg belangrijk is, het is momenteel onrustig in het land, waar we hier in Juba zo dichtbij het vliegveld niet veel van merken, maar verder het land in zijn er zeker onrusten en wordt er goed om de veligheid gedacht!

Zoals jullie misschien wel begrepen hebben op het nieuws is er een wapenstilstand ondertekend door de regering van Zuid Soedan en de rebellen. Echter zondag, 2 dagen daarna zijn er alweer gevechten uitgebroken rond de oliestad Bentiu. Hulpverleners hoopten dat de honderdduizenden vluchtelingen door het vredesakkoord naar hun huizen en akkers zouden kunnen terugkeren om hun gewassen te zaaien, maar die hoop lijkt ijdel. Als de akkers niet voor het eind van de maand zijn ingezaaid ligt er hongersnood op de loer. Het Wereldvoedselprogramma luidde zaterdag al de noodklok over het gebrek aan voedsel in de deelstaat Unity, waar Bentiu ligt. Voor meer dan drie miljoen mensen zou een hongercatastrofe dreigen. ( overgenomen van Nu.nl) Renk ligt in de Upper Nile State, die grenst aan de deelstaat Unity.

Ik hoop jullie binnenkort weer te berichten en dan vanuit Renk!

1. Fam meindertsma:
    14 mei 2014
    Lieve Mirjam. Fijn dat je zo uitgebreid hebt geschreven. We krijgen zo echt een indruk van je omgeving en het komend vertrek naar Renk. We gaan in gedachten en gebed met je mee. Heel hartelijke groet Fam. Meindertsma
  2. Ineke Beverlo:
    14 mei 2014
    Hoi Mirjam ( Mike India), dank voor je schitterende verslag. Goed om te lezen dat je je al thuis voelt en dat er zich een hecht team ontstaat. Dat zal nodig zijn voor de komende periode. Van harte heel veel succes toegewenst! Jullie hulp is dringend nodig. De kaarsjes in het Stiltecentrum van De Batting branden voor jullie!!
    Lieve groet en hou je taai, Ineke Beverlo.
  3. Metty:
    14 mei 2014
    Fijn om dit verslag weer te lezen.Het ga je goed en ik zie al weer uit naar het volgende verslag.Misschien kun je dan ook wat over je voedsel vertellen.En je weet het ,op bergen en in dalen!!
    Fryske tuut.
  4. Rona:
    Lieve Mirjam,

Ook wij hebben geen angst en vinden de rust,dat geeft kracht en heel veel vertrouwen,waar je ook gaat!
    Het hele team onze hartelijke groeten en sterkte morgen op deze bijzondere missie,je zus Rona.
  5. Ronald en Wies:
    Lieve Mirjam,

Prachtig om je verslag te lezen. Duidelijk een beeld van hoe het met je is en je alles beleefd. Weet nu zelf een beetje hoe het is om weg te zijn ook al was het maar voor 5 weken. Geweldig om op deze manier iets te kunnen betekenen voor een ander. Het gaat je goed. Heb er alle vertrouwen in. Veel liefs Wies