Keuzes maken

19 maart 2017 - Malakal, Soedan

‘’ Ik ben een moeder van 3 kinderen en woon in het IDP kamp in Wunthou. We zijn gevlucht vanuit Malakal. Mijn man is omgekomen in Malakal tijdens de oorlog in 2013. Ik heb vroeger zelf de school  moeten verlaten in de 7e klas, maar kan wel lezen en schrijven.

Ik wil jullie vragen  om mij deze baan te geven, zodat ik mijn 3 kinderen naar school kan laten gaan.  Het leven hier is enorm moeilijk en ik worstel er enorm mee hoe ik mijn kinderen een goede toekomst kan geven.’’

Slechts 1 van de vele brieven die ik gelezen heb om een selectie te maken voor de sollicitatiegesprekken.  Op de functie voor cooks/cleaner hadden we 32  reacties gekregen, voor de verpleegkundigen 42 reacties……..

Als je dat zo leest wil je iedereen wel een baan geven, maar je moet keuzes maken. Nu is dat voor verpleegkundigen, vaccinators, medical assistants en verloskundigen minder moeiljk, want die selecteer je op diploma’s, werkervaring en kennis, maar cook/cleaner, dat zou iedereen kunnen zijn. Dus waar ga je dan op selecteren, laat je je gevoel meespreken of kies je mensen die toch net even iets meer ervaring hebben met bijvoorbeeld koken voor grote groepen, werken in een kliniek of ziekenhuis met het oog op hygiene etc.

Het is ook maar goed dat ik al die namen van de sollicitanten niet ken, want sommige mensen verwachten een uitnodiging omdat ze familie zijn van die en die en zus en zo, de afgelopen week ben ik regelmatig aangesproken buiten het kantoor door mensen die niet waren uitgenodigd  voor een gesprek en zwaar teleurgesteld waren.

Nog een paar gesprekken te gaan en eind volgende week hopen we zo’n 17 nieuwe medewerkers te hebben die kunnen starten in de klinieken, waarvan er nu al 4 gestart zijn, morgen de 5e die gaat starten. Ook de kliniek in Wunthou moet worden uitgebreid is gebleken want over een paar weken is Medair ook daar de enige organisatie die over is.

Eind van de week hoop ik een bezoek te brengen aan, Abuk, Djazeerah en Alakir, de vrouwen uit de dorpen die we vorig jaar getraind hebben om  kinderen onder de 5 jaar die malaria, diarree of longontsteking hebben de juiste behandeling te kunnen geven. Het schijnt dat dit heel goed gaat, in de afgelopen tijd zijn er nog meer vrijwilligers getraind die nu gaan starten in hun dorpen en die we dus ook gaan bezoeken, Obach is de supervisor geworden van dit programma, dus weer even een dagje samen op pad!

Lekker bezig dus, het gaat goed met me, wel weer wennen aan de lange werkweek na 6 maanden op een laag pitje te hebben gestaan, maar ook weer heerlijk om de schouders eronder te kunnen zetten en aan te pakken.

1. Bep van der wijngaard:
    19 maart 2017
    Fijn dat het met jou zo goed gaat Je optimisme beluister ik in je verhaal ja het makkelijker om iemand aan te nemen op grond van ervaring en diploma's verder laat je hart maar spreken dan komt het wel goed veel liefs bep
  2. Wiemie:
    Hoi Mirjam,
    Ja lastige dilemma s,jemoet maar op je gevoel afgaan dan komt het vast goed!Wens je veel sterkte en werkplezier!
    Lieve groet van Wiemie
  3. Joke en Frans:
    19 maart 2017
    Ceep up the good work , je gevoel en beoordelingen van kwaliteit werknemers moet je blijven vertrouwen. Love you.
  4. Helga de Jong:
    Lieve Mirjam.
    Je bent weer volop bezig! Fijn hoor! Dan voel je je het beste! Keuze's blijft moeilijk, zeker in jouw situatie dat mensen het zo hard nodig hebben. Sterkte en houd moed ! Je bent gelukkig sterk genoeg!
    Liefs Helga
  5. Jacqueline:
    19 maart 2017
    Veel wijsheid gewenst! Goed om te horen dat je het aan kunt, succes! Zegen en liefs, Jacqueline
  6. Metty:
    19 maart 2017
    Lieve Mirjam,inderdaad weer goed bezig en het is fijn dat je ondanks de omstandigheden positieve fibes krijgt. Ben benieuwd naar het volgende verhaal.Volgende week zondag is de tweede Collecte voor Zuid Sudan..Sterkte en dikke tuut.
    Nu naar Boer zoekt vrouw.
  7. Tetty Heininga:
    19 maart 2017
    Echt moeilijke keuzes Mirjam. Je hart? Je verstand? Proberen evenwicht hierin te vinden. Ieder die wil werken een soortgelijke geschiedenis/verhaal in het gebied waar je werkt. Doet me wel opnieuw beseffen hoe vanzelfsprekend we veel hier vinden. Ik wens je veel wijsheid toe en weet tot Wie je je kunt wensen als je even niet meer zelf weet. Dikke knuffel van ons meiske! Ron, Tetty en Katie x
  8. Hilda Eppinga-Hut:
    20 maart 2017
    Hoi Mirjam, goed te lezen, dat je lekker bezig bent. Moeilijke keuzes horen er bij. Bidden helpt. Je mag God ook vragen iets te tonen waardoor je weet dat je de goede keus maakt. God speelt immers geen rol in je leven Hij is de regisseur! (hoop ik voor jou) Ik zal ook bidden. Liefs, Hilda
  9. Mambu en Anneke:
    Lieve Mirjam,

Het blijft altijd moeilijk om nieuw personeel aan te nemen. Wie wel en wie niet.....maar geweldig dat jullie minstens 17 personen een nieuwe baan aanbieden! Ja wat dit kok betreft.....dat komt vast ook wel goed;) Wat zijn jullie enorm aan het uitbreiden met het runnen van klinieken.....Medair werkt echt op plaatsen die door de wereld zijn of worden vergeten. Ga met God Hij zal bij jullie zijn! big hug vanuit een zeer heet Monrovia Mambu en Anneke
  10. Hermien:
    Lieve Mirjam,

Fijn om te horen hoe het met je gaat en dat je de draad weer goed hebt kunnen oppakken! Veel goede moed en wijsheid voor iedere dag toegewenst!

Liefs,
    Hermien
  11. Guus:
    21 maart 2017
    Fantastisch dat er op alle fronten nieuwe mogelijkheden worden gecreëerd, de keuzes die daarin gemaakt moeten worden zijn niet eenvoudig want inderdaad zou je iedereen een baantje willen geven.... Heel veel succes met alle ontwikkelingen, dikke tuut, Guus
  12. Dirk en Hannie:
    21 maart 2017
    hallo lieve Mirjam,
    het is zo fijn om te horen dat je weer helemaal op je plek bent,en dat jij je daar goed voelt!! Ik kan me goed voorstellen dat keuze's maken voor dit project best moeilijk voor je is! (jou kennende) maar ook dat gaat je vast lukken! En......je hebt een heel leger bidders om je heen!! lieve Mirjam, fijn dat je zoveel voldoening in je werk hebt ....en we zien het, God maakt je zoals Hij je heeft bedoeld!!

liefs, Dirk en Hannie.