M.I.: Mike India, back to base.

4 oktober 2015 - Malakal, Soedan

Tecla ook weer blij dat ik er ben!

M’n callsigns, M.I. staan weer op het bord, weer terug in Zuid Soedan in Renk, de plaats waar ik 4,5 maand geleden vrij onverwacht vertrokken ben richting Harlingen.

Na een bijzondere, intensieve en emotionele periode thuis te hebben meegemaakt was het tijd om weer terug te gaan, om af te maken waar ik aan begonnen ben in april 2014. Het project in Renk is met een jaar verlengd tot september 2016 en als alles goed gaat, blijf ik voor die periode ook in het Renk team.

Het weerzien met m’n collega’s is hartverwarmend geweest, het voelt een beetje als thuiskomen, de medewerkers in de klinieken zijn ook echt blij dat ik er weer ben en hebben de afgelopen maanden ook met me meegeleefd, een paar medewerkers moesten heel erg huilen toen ze me weer zagen, wat me diep raakte. Anderen blijven lachen elke keer dat ze me weer zien of blijven me opnieuw begroeten. Wat heb je dan toch, ondanks de taalbarriere, een mooie band met elkaar opgebouwd. We gaan er weer voor en ik merk dat ik ook weer de nodige energie heb en krijg om ervoor te gaan, wat heel fijn is!

Het is druk in de klinieken, de afgelopen maand, september, zijn er totaal 9834 mensen behandeld in beide klinieken, toen ik vertrok in mei waren dat er rond de 6000/7000. Deze week alleen al rond de 1250 per kliniek en dat zijn dan alleen nog maar de consulten, daarnaast nog zwangere vrouwen, bevallingen en kinderen in de voedingsprogramma’s.

Het kamp in Wunthou is nog steeds niet helemaal zoals het was, de mensen die in april gevlucht zijn hebben zich nu wat gesetteld net over de grens in Sudan, ze hebben toch veel twijfels om terug te komen. Ze komen wel allemaal voor zorg naar de kliniek in Wunthou, ook veel Sudanezen komen naar de kliniek voor zorg.

In Abayok de kliniek dichtbij Renk wordt het met de week drukker, er zijn meer mensen teruggekomen naar Renk, het ziekenhuis in Renk is nog niet weer geopend dus iedereen komt naar de Medair kliniek voor zorg. Momenteel zijn er veel malaria gevallen.

Qua veiligheid is Renk momenteel rustig, in andere county’s wordt nog wel gevochten en er zijn steeds opnieuw weer spanningen rondom besluiten die genomen worden door beide partijen.

In ons health team hebben we de taken nu anders verdeeld, mijn taak is om beide klinieken goed te begeleiden en te supporten. Ben ik blij mee! Mijn collega’s doen de voedingsprogramma’s en de verloskundige zorg en bij verlof nemen we voor elkaar waar. Werkt lekker zo!

Het is goed om weer terug te zijn en ik ga jullie weer op de hoogte houden via deze blog.

Mike India

1. Diana Gorter:
    4 oktober 2015
    Hi Mike India;), wat een mooie introductie van je terugkomst. Ik ben heel blij dat het zo'n hartverwarmende terugkomst is. Het is ontzettend mooi om je aan de slag te zien. Je hebt zoveel compassie en liefde voor de mensen! Many blessings, Delta Golf ;)
  2. Agnes:
    4 oktober 2015
    Zondagmorgen, als bij een loopje op de pier luister/lees ik je verhaal!
    Honderd vragen, maar vooral ... wat fijn dat je terug naar deze plek, weer dezelfde warmte ontvangt. Ik denk, de zon breekt door, de pier lacht me toe. Ik ga daar lopen en denk dan aan onze mooie en vaak onverwachte ontmoetingen in Harlingen. He ga je goed! Liefs Agnes.
  3. Helga de Jong:
    4 oktober 2015
    Fijn dat je weer op je plek bent. Alsnog gecondoleerd met je moeder. Kon je niet bereiken daar ik de hele maand september in Italie en Frankrijk was. Heb alyda en jet geschreven en hoorde dat de uitvaart erg mooi was!! Heel veel sterkte weer en misschien zie ik je de volgende keer als je in Nederland bent. Houd je taai!!
  4. Anja Schilder:
    4 oktober 2015
    Dag Mirjam, goed om te horen dat je weer op je plek bent. Je bent daar nodig. Dat God je mag gebruiken en zegenen op de plaats waar je bent.
  5. Andrea Venema:
    4 oktober 2015
    wat fijn wat van je te lezen wij zijn naar een ander gemeente gegaan de egs in sneek daar hebben wij ook een zendingsechtpaar die wij steunen hij vliegt voor de maf in soedan reinier endagmar kwintes gecondoleerd met je moeder gods zegen andrea en sybren tine en marten
  6. Joke van der vliet:
    4 oktober 2015
    Fijn voor je dat je het weer naar je zin hebt en dat alle mensen weer blij zijn met je komst. Ik wens je nog heel veel sterkte met het verlies van je moeder. dat was best een heftige tijd in Nederland voor je.
  7. Dorothy:
    Fijn Mirjam,
    Goed te lezen dat je weer energie hebt en voelt alsof je thuiskomt.
    Goede tijd en sterkte met alles,
    We blijven voor je bidden
    Dorothy en Aart
  8. J.bakker-sipkema:
    4 oktober 2015
    Heel veel sterkte wat doet het toch goed he dat ze zo blij waren je weer terug te zien hart. Groeten Janrtsje Bakker
  9. Marian:
    4 oktober 2015
    fijn te horen dat je weer "thuis" bent
    goeie tijd en Gods zegen
    liefs Rinze en Marian
  10. Jacqueline:
    4 oktober 2015
    Hee Mirjam, je bent er weer helemaal! Heel veel zegen gewenst op de plek waar je je zo thuis voelt en waar je je helemaal kunt inzetten. Fijn dat het allemaal goed geregeld is . Sterkte en geniet ervan.
  11. Wendy:
    Hoi lieve Mir,
    Gaaf dat je weer 'thuis' bent en dat 't goed gaat! Wat zullen de medewerkers blij zijn dat je er weer bent (gaf je zelf natuurlijk ook al weer aan). Super dat je je zo blijft inzetten. Wens je heel veel zegen de komende tijd.
    Liefs,
    Wendy
  12. Marian:
    5 oktober 2015
    Hoi mirjam. Wat fijn dat je zo hartverwarmend ontvangen bent . Er zo veel mensen gebruik mogen maken van de hulp die jullie hen kunnen aanbieden. . Groetjes marian
  13. Mambu en Anneke:
    Lieve Zus,

Welcome back in Africa. We missen hier ook het gesamenlijke rondje boulevard....en laten we het maar niet over de kibbeling hebben:) Wat hebben we een bijzondere tijd met elkaar gehad in Nederland. Werk ze, groet iedereen daar van ons. En zullen we voor DV September 2016 vast onze guestroom boeken:) Big hug je familie uit Liberia
  14. Guus:
    5 oktober 2015
    Een 'nieuwe reis' is begonnen, laat het een bijzonder goed en veilig jaar worden voor jou en allen die je lief zijn.
    Liefs xx
  15. Jozua:
    5 oktober 2015
    Fijn om je reisverslag te lezen! Heel veel succes komende tijd!
    Jozua
  16. Bep van der wijngaard:
    7 oktober 2015
    Lieve Mirjam . Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Je bent weer helemaal in je werk gedoken en dat is goed om al je leed te verwerken. Veel mensen die blij zijn omdat je weer terug bent is ook een welkom teken, dat ze je gemist hebben. In Pingjum is alles in orde. Mijn kinderen zijn tot 23 oktober nog bij mij ,dan gaan ze terug naar de boot. Ze varen dan naar de MaagdeneilandenLiefs Bep
  17. Dorothea:
    12 oktober 2015
    Leuk om nu jouw blogberichten te volgen. Goed om te lezen dat je je weer op je stek voelt! Ik vind het knap dat je die omschakeling zo vlot kunt maken. Er is zóveel gebeurd..... In elk geval zie ik dat het vandaag bij jullie 28 graden is. Dat is natuurlijk heerlijk, hier is het de tweede schraal koude dag. Maar de zon maakt het goed. Wijsheid en zegen gewenst voor elke dag. Lieve groet, Dorothea