Nieuw leven en dood

13 oktober 2015 - Malakal, Soedan

Nieuw leven en dood

pasgeboren

De afgelopen maanden is er druk gewerkt aan een nieuw gebouw voor de verloskunde in de kliniek in Abayok en tevens aan de samenwerking met de traditionele vroedvrouwen in de community. Deze vrouwen zijn niet volledig opgeleid tot verloskundige maar helpen vaak bij thuisbevallingen. Omdat we de vrouwen willen aanmoedigen om in een kliniek te bevallen om op die manier complicaties eerder te kunnen ondervangen is besloten de ruimte uit te breiden. Het is nog niet helemaal klaar, maar draait al volop, er is nu dag en nacht een verloskundige aanwezig en de traditionele vroedvrouwen helpen nu op vrijwillige basis mee, ook met de dagelijkse controles voor zwangere vrouwen en ze krijgen op die manier ook meer kennis. Er zijn al vele baby’s geboren tijdens de 2 weken dat ik terug ben. Op een dag werden er 3 achter elkaar geboren, wat een drukte voor de verloskundige.

Ook hebben we al een aantal vrouwen verwezen en getransporteerd richting Sudan, een klein uur rijden, daarna is het ongeveer nog een half uur rijden over de grens is een ziekenhuis dat keizersnedes doet. Bij de grens dragen we het vaak over aan de verloskundige van onze kliniek in Wunthou die dan mee reist met de moeder. Gecompliceerd wat dat betreft, maar het heeft al wel een aantal levens gered van zowel moeder als kind en daar doen we het voor!

In een aangrenzend nieuw gebouw, ook de Abayok kliniek, is een stabilisatie centrum gestart waar we nu zeer ernstig ondervoede zieke kinderen op kunnen nemen en 24 uurs zorg bieden. Dit is heftig!

De kinderen zijn sterk vermagerd en in zeer slechte conditie. Er zijn al een aantal kinderen opgenomen geweest, een aantal daarvan heeft het overleefd, maar ook een aantal is gestorven in het centrum en dat is enorm zwaar, voor de ouders, voor de verpleegkundigen, en alle medewerkers eromheen.

Nieuw leven en dood… wat ligt het toch dicht bij elkaar…

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rona:
    13 oktober 2015
    Hoi lieve zus!

Wat fijn dat jij en de mensen van je team de moeders en kindjes kunnen helpen!
    Ook daar is blijdschap bij een geboorte maar ook grote zorg en verdriet bij verlies!
    Liefs Rona.
  2. Agnes:
    13 oktober 2015
    Mooi dat je je zo realiseerd dat leven en dood zo bij elkaar horen! Het een kan niet zonder het ander! En toch wens ik je meer het een dan het ander!! Dag lieve energieke vrouw! Groet van de pier! Agnes.
  3. Bep van der wijngaard:
    14 oktober 2015
    Wat mooi Mirjam ,dat de moeders nu zoveel hulp kunnen krijgen. Het is te hopen dat op deze manier de kindersterfte terug gedwongen kan worden. Ja leven en dood zo dicht bij elkaar, maar wij moeten verder . Liefs Bep
  4. Jacqueline:
    15 oktober 2015
    Wat mooi om de traditionele vroedvrouwen op deze manier te betrekken bij betere zorg! Ook weer fijn om iets van jou en je ervaringen te horen, Mirjam. Liefs Jacqueline
  5. Tetty Heininga:
    20 oktober 2015
    Ga deze week net op kraamvisite bij een kindje waar alles voor klaar staat. De zorg voor moeder en kind is hier zo vanzelfsprekend he. Wel een schril contrast met jouw beschrijving Mirjam. Ik wens je Gods' nabijheid toe meid, want ik kan me voorstellen dat het af en toe niet meevalt. x