Tijdelijk back in Juba!

14 juni 2014 - Juba, Soedan

De gevechten in de buurt van Renk waar ik vorige week over schreef, bleven maar doorgaan. Maandag, 9 juni was het op z’n heftigst en is er besloten dat een deel van het team voor alle zekerheid dinsdag met een vlucht van de MAF weer terug zou gaan naar Renk. Hier was ik ook eentje van, er zijn 6 mensen in Renk gebleven.

We konden ons werk niet meer doen, waren al een paar dagen niet meer naar de klinieken geweest, omdat het niet veilig was om te gaan rijden. Hannah is gebleven en ik ben nu in Juba. Hopenlijk als alles rustig blijft ga ik dinsdag de 17e weer terug naar Renk.

In de tijd dat ik hier in Juba ben, hebben ze me ingeroosterd bij het team dat sinds 3 weken in het cholera behandelcentrum aan het werk is. De cholera is nog niet onder controle, er zijn tot nu toe bijna 1200 patienten geweest. We werken samen met artsen zonder grenzen in het behandelcentrum,. Inmiddels zijn er nog 2 centrums geopend in de omgeving van Juba.

Weer heel wat anders, gelukkig zijn er nu niet zo heel veel patienten meer. Mijn taken zijn meehelpen met de organisatie en supervisie van de locale verpleegkundigen, zij werken vanuit het Juba teaching ziekenhuis tijdelijk in het cholera centrum.

Het gaat goed met me, het was een intensieve ervaring in Renk met de gevechten dat je de schoten en bommen zo dichtbij kunt horen, wat is het toch vreselijk dat mensen elkaar op die manier gewoon afmaken en dat zoveel onschuldige mensen gewond raken, overlijden of moeten vluchten.

We zijn goed opgevangen en hopen en bidden dat de situatie rustig zal blijven.

1. Ragnhild en Willem:
    14 juni 2014
    Hoi Mirjam,

Heftig hoor om te horen dat er nog steeds zoveel gevechten en onrust is in Renk.
    Wel fijn om je reis zo te volgen en te zien op de foto's hoe het er daar aan toe gaat.
    We blijven voor je bidden!

liefs Willem en Ragnhild
  2. Ramona:
    15 juni 2014
    Hallo Mirjam,

Ik moest aan je denken. En zo kwam ik (eindelijk) hier terecht.
    De tijd vliegt voorbij. Fabian is alweer 5 maanden.
    Jeetje wat een heftig verhaal! Goed om te horen dat het ondanks alles goed met je gaat.

Liefs en sterkte, Ramona
  3. Guus:
    16 juni 2014
    Jeetje Mirjam, wat weer een gedoe allemaal.
    Ook ik blijf voor jullie bidden!
    Dikke knuf,
    Guus
  4. Leonie:
    Hoi Mirjam,
    wat heftig allemaal, je bent vaak in mijn gebeden!!
  5. Agnes:
    16 juni 2014
    Het is niet voor te stellen dat dit gebeurt op dezelfde aardbol en als vanavond de bijna nog volle maan schijnt, vertel ik je over de gewone dagelijke dingen die ons hier overkomen, want jij ziet die maan ook!
    Sterkte en energie, goeds Agnes.
  6. Ineke Beverlo:
    18 juni 2014
    Mirjam, sterke vrouw!!! Super wat je allemaal voor je medemensen doet. Dit is het Evangelie handen en voeten geven.
    De kaarsjes branden voor jou en voor al je dierbare naasten!!
    Lieve groet, Ineke Beverlo.
  7. Marianne:
    24 juni 2014
    In de Volkskrant stond laatst ook een heel artikel met foto's erbij.
    Het is diep treurig wat daar gebeurd....schokkend dat hele volksstammen elkaar vermoorden.
    Jouw inzet en die van het team is een bemoediging voor de mensen daar, laat dat je niet ont roofd worden.
    Wij Harlingers maken ons druk voor het tall ships gebeuren en de ergste ergernis is dat we met onze eigen auto's niet in en uit de stad kunnen!, hoe triviaal met jouw situatie.
    In sefanja 4 las ik de bemoedigende tekst voor jou""" houd moed"....
    Liefs marianne