Uitgerust

5 juni 2016 - Malakal, Soedan

Na een heerlijk verlof in Harlingen te hebben gehad ben ik alweer bijna 3 weken aan de gang in Renk. De dagen vliegen om en het werken gaat weer goed. Ik heb flink wat energie opgedaan thuis en een heerlijk weekje op het wad gehad en kan er wel weer even tegen.

Het is druk, de kliniek in Abayok heeft deze week meer dan 1300 patienten gezien, dik 226 per dag. Dat is uitzonderlijk druk, normaal gesproken zijn het er rond de 900 per week. Er komen toch weer veel mensen terug naar Renk of uit andere dorpen. Ook veel ondervoede kinderen, deze week alleen al 90 nieuwe opnames in het voedingsprogramma in Abayok. Normaal gesproken zijn dat er tussen de 20 en 30 per week. Lange dagen voor onze medewerkers dus en alles goed met elkaar regelen. Bevoorrading is ook altijd een uitdaging, je kan een schatting maken van wat je nodig zult hebben maar als er ineens heel veel meer patienten komen moet alles aangevuld worden. Het bestellen van medicijnen is dan ook een hele klus, we hebben deze week een nieuwe bestelling gedaan voor de komende 6 maanden en dan moet er heel wat naar Renk gevlogen worden. De medicijnen worden in Nairobi ingekocht en worden dan per vliegtuig naar Juba gevlogen waarna het in gedeeltes hierheen komt, de extra voeding voor de voedingsprogramma’s weegt ook flink en per vlucht kan er maar een beperkt aantal kilo’s komen, een heel logistiek gebeuren dus. Het kan soms maanden duren voordat daadwerkelijk alles is aangekomen, ver vooruit denken dus.

Ook in het stabilisatie centrum is het druk, het ligt de hele week vol, de opnames blijven komen van ernstig zieke, sterk ondervoede kinderen, gelukkig knappen er veel kinderen op maar ook sterven er kinderen die we niet meer kunnen helpen.

Ook in de Wunthou kliniek blijven de mensen komen, de tent waar we de apotheek hebben is vorige week ingestort tijdens een flinke storm, want stormen dat kan het hier en zeker op de vlakte in Wunthou. Gelukkig was er nog een tent op voorraad in Juba dus die is hierheen gebracht en opgezet. Er moet ook weer veel gerepareerd worden aan de shelters, want riet is niet supersterk, zo blijven we bezig. Maar daarvoor zijn we hier tenslotte.

Tijdens mijn verlof is de tweeling die zo goed gegroeid was helaas overleden. Ngor, het jongetje was eerst ziek geworden en binnen 3 dagen stierf hij, zijn zusje Agong werd ook ziek en 2 dagen later is ook zij overleden. Wat een enorm triest bericht. De oma en tante wonen dik 2 uur rijden hier vandaan in Jelhak waar we ook een voedingsprogramma habben en een kliniek ondersteunen. Vorige week moest ik daarheen en heb toen de oma en tante opgezocht. Ik had thuis een fotoboekje voor ze gemaakt, vond het nu wel wat ingewikkeld om dat te geven, maar heb het toch maar gedaan. Het zal een herinnering voor ze zijn voor later.

Het is erg warm, het zit echt tegen het regenseizoen aan, vandaar die stormen zo nu en dan. Ik slaap nog steeds op het dak, waar het goed vertoeven is onder de sterren. Maar als de storm opsteekt moet je maken dat je binnenkomt met je tentje en je matras, je zou bij wijze van spreken zo van het dak kunnen waaien. Laat de regen maar komen, dat koelt weer wat af, we hebben een paar buien gehad maar nog lang niet genoeg.

In Nederland zeggen we laat de zomer maar komen, maar hier is het net andersom, laat de regen maar komen. Vanmorgen zei onze bewaker: ‘wat is het heerlijk weer vandaag’..... bewolkt en frisse wind tegen de regen aan.

Het blijf een wereld van verschil.

1. Tetty Heininga:
    Hoi Mirjam,

Fijn dat je je weer lekker op hebt kunnen laden in Harlingen. Was ook wel nodig als ik zo lees wat je allemaal meemaakt. Groot respect hoor voor jullie als hulpverleners! Wij zater hier laatst al wat te miepen over een dagje erg warm (26 graden) en dit verhaal drukt me weer even met mijn neus op de feiten dat er hier natuurlijk weinig te miepen valt. Een dak boven ons hoofd voor ons gezin, eten, drinken, werk, geen oorlog. We hebben het goed, we zijn gezegend. Werk su Mirjam! Groeten van ons allemaal!
  2. Dorothy:
    5 juni 2016
    Goed je verhaal te lezen,helpt weer aan je te denken en te bidden voor jullie!
    hartelijke groeten
    Dorothy ook van Aart
  3. Willem van Amerongen:
    Ha Mirjam,
    Waren we onlangs nog collega's in Zuid Soedan, zit ik nu alweer 2 maanden in Nepal - maar gelukkig mogen we nog steeds voor dezelfde organisatie werken en daarnaast dezelfde God dienen door het werk wat we doen. Ik mis jullie en lees dat de situatie er wederom achteruit op lijkt te gaan. Wat een toename van patienten zeg. Ik blijf voor jullie bidden en wens je zegen toe in dit werk waar het altijd anders loopt dan gepland :-). Heel hartelijke groeten aan het team! Stay strong.. Lieve groet, Willem (en Wendy natuurlijk)
  4. Jacqueline:
    5 juni 2016
    Lieve Mirjam, weer volop aan het werk en weer geconfronteerd met allerlei moeilijke dingen. Heel veel sterkte. We denken aan je!!
  5. Ramona:
    6 juni 2016
    Hallo Mirjam. Heb echt bewondering voor je! Ik kan me goed herinneren dat je vertrok. En nu alweer zo'n 2 jaar verder en zóveel kunnen betekenen. Respect! Liefs Ramona
  6. Metty:
    6 juni 2016
    Het was goed om elkaar weer even in de ogen te kijken en ik koester nog steeds de smaak van je heerlijke tongetjes.
    Sterkt daar met weer al die emoties en zorgen.
    Tot gauw d.v.
  7. Sipke Zijlstra:
    Dag Mirjam,

We zijn dankbaar dat we jouw bewogen belevenissen mogen volgen (dank zij je zus) - met heel de gemeente, de broeders en zusters van gemeente Uitzicht in Leeuwarden, via ons gemeente-maandblad Inzicht .
    Reken maar dat er door velen voor je gedankt en gebeden wordt. Gods rijke zegen op je mooie werk en aan Zijn zorg en bescherming opgedragen!
    Sipke Zijlstra (redactie Inzicht)
  8. Diana Gorter:
    Mooi om je verhaal te lezen, Mirjam! Zie je snel. Liefs, Diana
  9. Wiemie:
    7 juni 2016
    Hoi Mirjam
    Fijn om te horen dat je je weer goed voelt en weer energie hebt om er tegen aan te gaan
    Heb je wel nodig daar,bewondering voor je!
    Lieve groeten Wiemie
  10. Dirk en Hannie:
    7 juni 2016
    fijn dat je het zo goed hebt gehad, lekker op het Wad. en nu er weer hard tegenaan. we wensen je alle kracht van Boven toe.
    nog even doorbijten. we blijven voor je bidden.
    Gods zegen toegewenst , Hannie en Dirk
  11. Agnes:
    8 juni 2016
    het blijft een tegenstelling die niet te begrijpen is, zowel in omstandigheid als in de dingen die gebeuren en hoe de mensen daar zich mee verhouden, kracht en energie gevend. heel anders dan ons luie luizenleven, in verhouding met hun.
    laat je niet van het dak waaien...... en ga veilig verder.
    liefs en hartelijke groet van pier en mij! Agnes.