Powerbreakdown

27 juli 2014 - Malakal, Soedan

Gelukkig geen powerbreakdown bij mij, want m’n verlof was heerlijk, in eerste instantie dacht ik dat ik er nog niet zo aan toe was, maar als je dan weg bent uit het land merk je dat het goed is om weer even in de ‘ bewoonde’ wereld te zijn.

Bril gestolen, dit is m'n nieuwe look!! ( gelukkig een reservebril gehaald bij Pearle,...)

Goed uitgerust en met nieuwe energie ben ik weer terug in Renk en heb er alweer een week opzitten. We zijn nu met meer mensen in het health team en hebben ons opgesplitst. Mijn werkgebied is de komende weken in het kamp in Wunthou aan de grens van Sudan. We hebben sollicitatiegesprekken gedaan om vertalers aan te nemen, gelukkig zijn er 2 uit de bus gekomen waar we het wel mee aandurven. Dus nu hoop ik dat het communiceren met alle medewerkers beter zal gaan, de taal is wat dat betreft toch best een barriere voor me. De uitdaging kan beginnen!

Wel een powerbreakdown in Renk, deze week is de stroom in heel Renk ermee opgehouden en we hebben begrepen dat dit de komende week waarschijnlijk zo zal blijven. Tijdens werkdagen draait de generator, in de avonduren valt de stilte en is het donker. Gisteravond een hele poos op het dak gezeten en de sterren geteld, hoe langer je in het donker zit, hoe meer sterren je ziet, prachtig!!

‘ Stroom’, als het er niet meer is besef je wat je allemaal op stroom doet. Ook de watertoevoer is gestopt, want ook daar is stroom voor nodig. Voor nood staan hier een paar grote watertanks op de compound waar we met een emmer water uit kunnen halen. De douche is ermee opgehouden, want de tank op het dak is inmiddels ook leeg. Dus bucket showers zoals ze dat hier noemen, dat hadden we in Liberia ook en daar red ik me wel mee, we hebben in ieder geval nog water!

In Renk is alles rustig gebleven, helaas zijn er in het kamp in Wunthou 2 tenten kapot gewaaid, het heeft heel hard gestormd. Inmiddels staat er weer een nieuwe tent en hebben we een shelter laten bouwen, zodat de patienten niet meer in de hete zon zitten te wachten.

Volgende week meer, dan hoop ik iets te vertellen over de voedingsprogramma’s die we in de klinieken hebben.

Groetjes Mirjam

PS: 2 uurtjes nadat dit verhaal de lucht in ging, kwam totaal onverwacht de stroom weer terug!! Kan de ventilator weer aan naast het bed, de koelkast draait weer, het water komt terug en valt het allemaal weer mee :-), 2,5 dag was te doen, ik had me voorbereid op een hele week, dus dat is een enorme meevaller!! Powerrrrrrr

1. Metty:
    Hallo Mirjam,
    Goed om te lezen dat jij power genoeg krijgt om tegenslagen aan te kunnen.Wat lijk je nu op je moeder met deze bril.Grappig.Heb je ook bericht van Oebele ontvangen?De tweeling is geboren en veel te vroeg ,1600 en 1200 gram geloof ik.
    Lieve groet en tot gauw.
  2. Berdine:
    Ha, Mirjam.
    In jouw verhaal over kracht,
    hoor ik geen verwende klacht .
    Jij straalt , net als die sterrenpracht,
    Voor de medemens daar dag en nacht.
    Liefs,
    Berdine
  3. Weltje Postma:
    28 juli 2014
    Mirjam, wat fijn dat de korte vakantie jou zo goed gedaan heeft!
    En inderdaad ik had wel gedacht dat jij vrij lakoniek op de stroom uitval zou reageren. Daarom ben jij ook zo geschikt om daar te werken!!!!
    Weet je wat zo leuk is iedere keer wanneer ik jou verhalen lees,hoor
    ik het jou vertellen. Mirjam, wederom alle goeds, en sterkte met het zware, maar geweldige werk wat jullie daar doen!!!!Liefs en groet Weltje!